Suomen Lumi-paviljonki palkittiin Dubaissa – myös oppaina toimineet Haaga-Helian opiskelijat keräsivät ylistystä osakseen

Arabiemiraattien isännöimän Dubai Expo 2020 -maailmannäyttely päättyi maaliskuun lopussa, jonka myötä yli miljoonaa näyttelyvierasta palvelleet Haaga-Helian opiskelijat palasivat takaisin Suomen kamaralle.

Business Finland - Lumi Dubai Expo 2020 - opiskelija, joka pitää kädessään innovatiivisesti keitettyä kahvia
Uutinen

Body

Arabiemiraattien isännöimän Dubai Expo 2020 -maailmannäyttely päättyi maaliskuun lopussa. Samalla myös Suomen Lumi-paviljongissa oppaina puoli vuotta toimineet Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijat palasivat kotimaan kamaralle.

Haaga-Helia sai maailmannäyttelystä runsaasti rohkaisevaa palautetta.

Dubaissa vierailleiden henkilöstön edustajien mukaan etenkin paikallisten perheiden, yrittäjien ja liike-elämän vaikuttajien kiinnostus suomalaista koulutusta kohtaan ylitti heidän odotuksensa. Haaga-Helian LAB8:n Pasi Tuominen kertoo yhteistyötiedusteluja tulleen etenkin kolmen Education Finland -seminaarin jälkeen.

— Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä ulkoministeriön kanssa yhteistyössä järjestyt seminaarit olivat tärkeä osa Suomen paviljongin ohjelmaa. Olin yksi seminaarien puhujista. Teemanani oli koulutuksen ja työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma sekä siitä tehdyt hologrammimme ja analyysimme, hän toteaa.

Tuomisen mukaan myös maailmannäyttelyssä järjestetty Finland Day -teemapäivä meni Haaga-Helian osalta nappiin. Päivä avasi ammattikorkeakoululle lukuisia uusia keskusteluyhteyksiä niin kotimaisiin kuin kansainvälisiinkin toimijoihin.

Myös Haaga-Helian osaavat ja reippaat opiskelijaoppaat saivat ylistyksiä.

Yli miljoonaa näyttelyvierasta palvelleista opiskelijoista paistoi lävitse hyvä perehdytys näyttelyn sisältöön sekä aito ja vilpitön kiinnostus paikallista kulttuuria kohtaan. 

Suomalainen arkkitehtuuri teki vaikutuksen

Suomen paviljonki palkittiin maailmannäyttelyn toiseksi parhaana alle 1 750 m2 kategoriassa. Ensimmäinen palkinto meni Singaporeen ja kolmas Qatariin. Paviljongin teemana oli ”Sharing Future Happiness” eli tulevaisuuden onnellisuuden jakaminen.

Arkkitehtitoimisto JKKM:n Teemu Kurkelan ja Gregor Turnsekin suunnitteleman paviljongin yksinkertainen ja minimalistinen muotoilu kertoivat kaunista tarinaa suomalaisesta arkkitehtuurista ja ainutlaatuisesta muotoilun perinteestä.

Suomen näyttelykokonaisuudesta vastanneen Business Finlandin pääkomissaari Severi Keinälän mukaan näyttely rakennettiin osallistujayritysten osaamisen ja suomalaisen onnellisuuden keskeisten tukipilareiden ympärille.

Lisäksi siinä yhdistyi arkkitehtuuri, jossa kaksi eri kulttuuria kohtaavat sopusointuisesti. Keinälä kertoo paviljongin ulkonäön kuvaavan Suomen luontoa tuoden esiin kaikkia sille olennaisia elementtejä kuten lunta, graniittia, metsää ja vettä.

—  Sen muoto ja sisäänkäynti puolestaan muistuttivat perinteistä arabialaista telttaa. Teltta on kuin kokoontumistila, joka kutsuu vieraita vuorovaikutukseen ja tapaamisiin kasvokkain, hän kuvailee tiedotteessa.

Myös paviljongin omalaatuinen, tekoälyä hyödyntävä ja vuorovaikutteisuutta yhdistelevä konsepti sai erinomaista palautetta. Paviljongin kerrottiin välittävän hyvin aidontuntuista kuvaa paitsi Suomesta myös suomalaisista elintavoista ja kulttuurista. 

Mukana jopa 120 suomalaisyritystä

Ensi kertaa Lähi-idässä järjestettyyn Dubain Expo 2020 -maailmannäyttelyyn osallistui yhteensä 192 maata ja käyntejä puolen vuoden aikana oli yli 23 miljoonaa. Suomen paviljongissa järjestettiin lähes 80 yritystapahtumaa ja siellä vieraili yli miljoona kävijää. Kaikkiaan Suomen osastolla oli yhteensä 120 suomalaista yritystä.

Business Finlandin mukaan hyöty suomalaisille yrityksille oli merkittävä. Monille toimialoille, kuten koulutusviennille ja teknologiateollisuudelle, Persianlahden maat ovat kasvava markkina-alue, jossa panostetaan vahvasti etenkin osaamisen kehittämiseen.

Suomen paviljongin suurimpia yhteistyökumppaneita olivat KONE, Wärtsilä, Fiskars Group, Nokia, Konecranes, Metso Outotec, Fortum, Haaga-Helia, Genelec, Smart Nuclear Energy Solutions, Education Finland ja Neles.

Palkitun Lumi-paviljongin on suunniteltu pysyvän paikoillaan vähintään viisi vuotta. Tavoitteena on tehdä paviljongista suomalainen kohtaamispaikka, joka helpottaa kotimaisia yrityksiä pääsemään kiinni Lähi-idän nopeasti kasvaville markkinoille.

Lisää tietoa aiheesta