Haaga-Helia edistää suomalaista koulutusvientiä Dubai Expo 2020 - maailmannäyttelyssä - "Tämä avaa lukemattomia uusia mahdollisuuksia"

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on Business Finlandin mukana lokakuussa ovensa avanneessa Dubai Expo 2020 -maailmannäyttelyssä. Yhtenä tapahtuman virallisista avainpartnereista se on vastuussa Suomen paviljongin messuoppaina toimivien opiskelijoiden toiminnasta.

Dubai Expo 2020 -maailmannäyttely, jossa avainpartnerina toimiva Haaga-Helia edistää suomalaista koulutusvientiä
Uutinen

Body

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on Business Finlandin mukana lokakuussa ovensa avanneessa Dubai Expo 2020 -maailmannäyttelyssä, jossa suomalaisten tavoitteena on nostaa esille puhdasta teknologiaa, kiertotaloutta, kestäviä energiaratkaisuja, digitaalisuutta sekä koulutusta ja matkailua.

Lähi-idän alueen koulutusmarkkinat ovat hurjassa kasvussa ja varsinkin Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa panostetaan vahvasti koulutuksen ja osaamisen kehittämiseen.

Haaga-Helian koulutusviennin projektikoordinaattori Avnee Gargin uskoo Dubain maailmannäyttelyn avaavan lukemattomia uusia mahdollisuuksia yhteistyölle.

— Dubai Expo 2020 on erinomainen alusta Haaga-Helian monipuolisen tarjonnan ja huippulaatuisen koulutuksen esittelyyn, hän sanoo.

Gargin mukaan näyttelyvieraiden kiinnostus suomalaista yritysmaailmaa ja koulutusvientiä kohtaan on ylittänyt järjestäjien odotukset. Business Finlandin koordinoimassa Lumi-paviljongissa on käynyt jo nyt yli 140 000 messukävijää, joka on selvästi ylitse näyttelyn keskiarvon.

Etenkin paikalliset perheet, yrittäjät ja liike-elämän vaikuttajat ovat osoittaneet huomattavaa kiinnostusta Haaga-Heliaa kohtaan.

— Koulutusviennissä on tärkeää hyödyntää kaikki mahdollisuudet. Tavoitteenamme on tehdä Haaga-Heliassa kansainvälisempi korkeakoulu, joka tunnetaan maailmalla suomalaisen koulutusviennin edelläkävijänä, hän toteaa.

HAAGA-HELIA on saanut erinomaista palautetta opiskelijaoppaidensa toiminnasta ja Suomen omalaatuisen Lumi-paviljongin konseptista. Tekoälyä hyödyntävän ja vuorovaikutteisen suomipaviljongin kerrotaan välittävän aitoa kuvaa paitsi Suomesta myös suomalaisista elintavoista.

— Kaikesta toiminnastamme huomaa, että opiskelijamme ovat perehtyneet hyvin näyttelyn sisältöön ja paviljongissamme oleviin kumppaniyrityksiimme, Garg sanoo.

Maailmannäyttelyn teemana on nostaa esiin eri maiden saavutuksia, edistää innovaatioita sekä kouluttaa ja viihdyttää näyttelyvieraita. Suomen osastolla on yhteensä 120 suomalaista yritystä.

Business Finlandin mukaan suurimpia yhteistyökumppaneita ovat muun muassa KONE, Wärtsilä, Fiskars Group, Nokia, Konecranes, Metso Outotec, Fortum, Haaga-Helia, Genelec, Smart Nuclear Energy Solutions, Education Finland ja Neles.

— Olen aivan tavattoman ylpeä edustaessani Haaga-Heliaa täällä, hän tunnustaa.

Maailmannäyttelyssä vietettiin sunnuntaina 31. lokakuuta virallista Suomen päivää, jonka yhteydessä järjestettiin useita suomihenkisiä juhlatilaisuuksia. Suomen valtuuskuntaa päivässä johti eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen, ja siihen kuului myös kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari.

Suomi-päivän ohjelmaan kuului muun muassa virallinen seremonia ja paraati maailmannäyttelyn keskusaukiolla sekä kutsuvieraslounas merkkihenkilöille. Lisäksi Suomi-päivään kuului mieskuoron esiintyminen, erillinen kiertotaloutta koskeva seminaari ja ”Party Like A Finn” -cocktail-tilaisuus.

Paikalle kutsuttiin myös Haaga-Helian alumneja ja alueella vaikuttavia yhteistyökumppaneita.

Haaga-Helian koulutusviennin projektikoordinaattori Avnee Garg