Palvelumuotoilu – From Discover to Deliver and Beyond (10 op)
“It is not the tram that makes transportation a successful experience. It is the schedule.” Lucius Burckhardt
Sisältö
Tämä palvelumuotoilun koulutus tarjoaa osallistujilleen monitieteellisen, yhteiskehittämiseen perustuvan ja ihmiskeskeisen lähestymistavan, joka keskittyy asiakkaan kokemukseen palvelun kautta, joka on samalla hyödyllinen, käyttökelpoinen sekä tehokas, toimiva ja erottuva. Koulutus tarjoaa esimerkkejä niin fyysisten kuin digitaalisten palveluiden muotoiluun.
Koulutusohjelman kokonaislaajuus todellisen liiketoiminnankehittämistehtävän kanssa on 10 opintopistettä, ja opintopisteet on mahdollista sisällyttää osaksi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun master-korkeakoulututkintoja (YAMK-tutkinnot).
Päivät 1 & 2
- Palvelumuotoilun käsitteet, terminologia ja periaatteet
- Käyttäjäkeskeisten palveluiden kehittämisprosessit
- Palvelumuotoilun prosessit
- Menetelmät ja työkalut palvelumuotoiluun - löytämisvaihe
- Empatian saavuttaminen ja käyttäjien, yrityksen ja sidosryhmien ymmärtäminen
Päivät 3 & 4
- Menetelmät ja työkalut palvelumuotoiluun - kehitysvaihe
- Suunnittelun periaatteiden määrittely ja strategisen suunnan antaminen
- Ongelman tai mahdollisuuden määrittely
- Uuden palvelukonseptin yhteiskehittäminen, joka on hyödyllinen, käyttökelpoinen ja haluttava
Päivä 5
- Menetelmät ja työkalut palvelumuotoiluun - toteutusvaihe
- Prototypointi ja testaaminen– uuden palvelukonseptin visualisointi ja selittäminen, joka on tehokas, toimiva ja erottuva
- Kannattavien liiketoimintamallien kehittäminen uudelle palvelulle
Päivä 6
- Sadonkorjuupäivä - uuden palvelukonseptin, prosessin tai järjestelmän esittely
- Uuden palvelukonseptin käyttöönotto ja mittaaminen
- Palvelumuotoiluajattelun jalkauttaminen organisaatioon
Osallistujat saavat suorittamisen jälkeen HH/LAB8- ja SDN - Service Design Network -sertifikaatin.
Keskeiset oppimistulokset
Koulutuksen suorittamisen jälkeen pystyt:
- tuntemaan palvelumuotoilun keskeiset periaatteet
- ymmärtämään palvelumuotoiluun liittyvät keskeiset käsitteet ja terminologian
- erottamaan erilaisia palvelumuotoilun prosesseja
- soveltamaan palvelumuotoilun prosessia ja työkaluja toimeksiannettuun liiketoimintatapaukseen
- analysoimaan ja soveltamaan trendejä toimeksiannettuun liiketoimintatapaukseen
- tunnistamaan käyttäjien, sidosryhmien ja toimeksiannetun liiketoimintatapauksen empatian ja oivallusten saavuttamisen
- arvioimaan ja syntetisoimaan oivalluksia
- tunnistamaan suunnittelun ajurit kehityksen ohjaamiseksi, ohjaamaan strategista suuntaa tai yhteensovittamista
- luomaan ideoita uuden palvelun kehittämiseksi
- arvioimaan ideoita uuden palvelun osalta
- luomaan prototyyppeja ja konseptoimaan uuden palvelun
- kehittämään kannattavan liiketoimintamallin uudelle palvelulle, suunnittelemaan uuden palvelun käyttöönottoa.
Kouluttajat: Kouluttajat ovat Haaga-Helian LAB8 -palvelukokemuslaboratorion ja SDN Accredited Master -akkredioittuja palvelumuotoilun asiantuntijoita.
Osallistumisvaatimukset
Avoinmielisyys
Ota yhteyttä
INFO
Suomen kielinen toteutus järjestetään taas syksyllä 2025. Voit osallistua myös englanninkieliseen toteutukseen tammikuussa 2025 täältä: Service Design – From Discover to Deliver and Beyond | Haaga-Helia aloitus: 31.1.2025
Tämä koulutus on tarkoitettu kaikilta liiketoiminnan aloilta tuleville ihmisille, jotka haluavat ymmärtää palvelumuotoilua ja soveltaa sitä todelliseen liiketoimintatapaukseen. Koulutus tarjoaa käytännönläheisiä harjoituksia palveluiden muotoiluun organisaatioille, jotka haluavat asettaa asiakkaan suunnittelunsa ja kehitystyönsä keskiöön.
Koulutuspäivät: Koulutus sisältää 6 kokonaista päivää, ja jokainen päivä kestää klo. 9.00–15.45 .
Paikka: Helsinki: Pasila Campus. Moodlen alustan tiedot jaetaan kurssille ilmoittautuneille ennen kurssin alkua.
Hinta: 1.750,00 € + alv