Vuosikertomus: Oppiminen ja ohjaus 2021

HH kuvitus opiskelijat vierumäki

Haaga-Helian oppimisen ja ohjauksen vuotta 2021 leimasivat koulutusuudistuksen toteutuksen käynnistäminen sekä korkeakoulupedagogiikan kehittäminen.

Haaga-Helian koulutusuudistuksen mukaiset uudet koulutukset alkavat portaittain. Liikunnanohjaajakoulutuksessa ensimmäiset uuden opetussuunnitelman (OPS) mukaan opiskelevat aloittivat opintonsa syksyllä 2021. Uuden OPS:n mukaan opiskelevat tradenomiopiskelijat aloittivat tammikuussa 2022.

Teimme suuria muutoksia ja muokkaustyötä koulutusuudistuksen rakenteen viemiseksi järjestelmiimme. Koulutusuudistusta tukemaan otimme käyttöön myös uuden ohjauksen mallin.  Malli tukee erityisesti opiskelijoiden tavoiteaikaista valmistumista sekä uraohjausta.

Aloitimme vuonna 2021 ensimmäistä kertaa liikunnanohjaajakoulutuksen tarjoamisen pääkaupunkiseudulla. Restonomikoulutuksessa tarkastelimme tarjontaamme Haagan ja Porvoon kampusten näkökulmasta ja selkeytimme profiiliamme. Sekä liiketalouden tradenomikoulutuksessa että IT-tradenomikoulutuksessa päädyimme ennätyksellisiin valmistumislukuihin. Medianomikoulutuksessa toteutimme jo toisen maahanmuuttajataustaisten journalistien koulutuskokonaisuuden keväällä 2021.

Master- eli YAMK-koulutuksessa olemme parantaneet opiskelijoiden etenemistä. Elokuussa viides opiskelijaryhmä aloitti International Business -ohjelmassamme Meksikossa Mondragónissa. Jatkuvan oppimisen opintopisteissä ylitimme tavoitteemme reilusti. Ammatillinen opettajankoulutus ja englanninkielinen opettajankoulutus oli jälleen vetovoimaista.

Haaga-Helian yksi profiilialueista on korkeakoulupedagogiikka. Korkeakoulupedagogiikkaa varten perustamamme KOPEDA-ryhmä (englanniksi HEIPEDA) on toteuttanut Haaga-Helian henkilöstön pedagogisen osaamisen kehittämiseksi Pedacomp-itsearvioinnin. Arvioinnin tulosten pohjalta toteutamme pedagogisen kehittämisen ohjelman.

Henkilöstön osaamisen tukena järjestimme digimentoritoimintaa. Erityisesti pandemiasta johtuneen etäopetuksen aikana tuimme opettajia etäopetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Teemaan liittyen toteutimme opettajille suunnatun digipedagogiikkakyselyn, jonka pohjalta päivitimme uuden digipedagogiikan valmennusohjelman.

KOPEDA-verkoston puitteissa toteutimme valtakunnallisia korkeakoulupedagogiikkaan painottuneita webinaareja. Haaga-Helia on vuoden 2022 Pedaforumin vastuujärjestäjä. Käynnistimme tapahtuman valmistelut syksyn aikana.

Koulutuksiemme avainlukuja

Lähde: Haaga-Helia ja Vipunen

Lue lisää oppimisesta ja ohjauksesta