Learn to Change -hanke järjesti digitaalisen tarinankerronnan ja kestävyyspedagogiikan koulutuksen Portugalissa

Erasmus+-hanke Learn to Change osallistaa korkeakoulujen opiskelijoita ja matkailualan toimijoita yhteiskehittelyyn. Tavoite on tukea kestävää matkailua digitaalisen tarinakerronnan keinoin.

kuvitus
Uutinen

Body

Kansainvälinen työpaja ruoti kestävyyshaasteita ja pohjusti yhteistyötä

Tarinankerronnan ja kestävyysosaamisen koulutus alkoi 15.10. kansainvälisellä onlinetyöpajalla, jossa kerättiin sidosryhmiltä ideoita kestävän matkailun haasteista, esiteltiin digitaalisen tarinankerronnan esimerkkejä sekä keskusteltiin yhteiskehittelyn käytänteistä. Mukana ideoimassa oli seitsemän matkailualan toimijaa ja yli 40 korkeakouluopiskelijaa ja -opettajaa Suomesta, Portugalista, Hollannista, Unkarista ja Tšekistä.  

Kansainvälisessä yhteistyössä ratkottavien kestävyyshaasteiden kärkeen nousivat: 1) tarve tukea paikallisia pieniä yrityksiä, 2) tarve korjata hyvinvoinnin jakaantumisen alueellista epätasa-arvoa ja 3) tarve muuttaa toimintaa, joka vahingoittaa ympäristöä ja paikallisia yhteisöjä.

Onlinetyöpajaan osallistuneet matkailualan edustajat pitivät digitaalista tarinankerrontaa erinomaisena ratkaisuna parantaa paikallisten ja kansainvälisten yleisöjen tietoisuutta kestävän matkailun palveluista. Korkeakouluopiskelijoilla nähtiin olevan merkittävä rooli muutoksessa kohti kestävämpää tulevaisuutta: “Students are of great importance when we want to break with old rules and write new rules.”  

Portugalissa harjoiteltiin oppijakeskeistä ja osallistavaa kestävyyspedagogiikkaa

Online-työpajan kokemusten perusteella korkeakoulutoimijat jatkoivat keskustelua ja valmistautuivat tulossa oleviin yhteiskehittelyprojekteihin koulutustapahtumassa Portugalin Castelo Brancossa 20. - 22.10.

Koulutuksen teemoja olivat 1) digitaalisen tarinankerronnan prosessi, 2) yhteiskehittelyn prosessi sekä 3) kestävyysosaamisen kehittäminen. Menetelmänä oli eläytyä opiskelijan rooliin sidosryhmäyhteistyön eri vaiheissa. Osallistujat saivat haasteekseen muun muassa tutustua paikalliseen Barrocal-geopuistoon, minkä jälkeen harjoiteltiin digitaalisten tarinakonseptien ideointia. Menetelmä oli osallistujien mieleen: “It was very insightful to take the student role.”

Palautteen perusteella osallistujat arvostavat hankkeen kansainvälisiä verkostoja sekä mahdollisuutta jakaa tietoa ja oppia tuntemaan eri toimijoiden kestävyystavoitteita ja -näkökulmia. Tulevaa digitaalisen tarinankerronnan yhteistyötä odotetaan innostuneesti, koska se rikastuttaa ajattelua ja toimii konkreettisena sysäyksenä muutokseen.


Learn to Change kasvattaa monialaista yhteiskehittelyn verkostoa

Haaga-Helia on kansainvälisen Erasmus+-rahoitteisen Learn to Change -hankkeen koordinoija. Sekä online-työpajassa että koulutustilaisuudessa oli mukana sidosryhmien ja korkeakoulujen edustajia myös hankkeen ulkopuolelta. Tavoite onkin laajentaa kansainvälistä tutkimus- ja yhteistyöverkostoa ja yhdistää osaamista monialaisesti vastuullisuusosaamisen edistämiseksi yrityksissä ja korkeakouluissa.

Onlinetyöpajan sekä koulutuksen akateemisesta ohjelmasta vastasivat markkinoinnin ja viestinnän yliopettaja Tanja Vesala-Varttala (projektipäällikkö) Haaga-Heliasta sekä professori Margarida Morgado Escola Superior de Educação de Castelo Brancosta. Haaga-Helian hanketiimissä ovat mukana markkinoinnin lehtori Tarja Autio, markkinoinnin lehtori Anna Vähäsalo ja digitaalisten palveluiden lehtori Päivi Penttilä.


Lisätietoja hankkeesta ja kv-konsortiosta

Learn to Change