Ruokatuotannon johtamisen opiskelija Miikka Inkisellä on korkeat tavoitteet - ”Kaikki on mahdollista ammatillisessa ruoanlaitossa sekä itsensä kehittämisessä, jos niin haluaa”

Monipuolista, sisältörikasta ja laajasti kehittävää, näin Miikka Inkinen kuvailee Haaga-Helian Ruokatuotannon johtamisen opintoja. Koulutuksen laajuuden ansiosta hän on päässyt kehittämään omaa osaamistaan aina johtamisesta markkinointiin sekä kielten opiskeluun.

Miikka Inkinen
16.06.2021
Opiskelijatarina

- Haaga-Helian monipuolinen opintotarjonta sekä asiantuntevat ja kokeneet opettajat tarjoavat paljon erilaisia mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen. Yksi opintojen parhaista puolista onkin se, että ne ovat niin paljon omissa käsissäsi ja voit muokata niistä sellaiset kuin itse haluat, Inkinen kertoo.

Erityisesti ruokatuotannon johtamisen erikoistumisopinnot saavat Inkiseltä kiitosta.

- Erikoistumisopinnot ovat mielestäni olleet yksi mielenkiintoisimmista opinnoista. Niistä tulee opintojen arvokkain ominaisuus esille; ensin opiskellaan teoria todella perusteellisesti, jonka jälkeen se päästään toteuttamaan käytännössä projektin tai harjoittelun kautta, hän kertoo.

Opinnot ovat avanneet ovet myös kansainvälisille vesille ja Inkinen on osallistunut mm. Institut Paul Bocuse Allianssi kesäohjelmaan, joka toteutettiin pandemiatilanteen vuoksi poikkeuksellisesti etänä.

- Kolmipäiväisen intensiivikurssin aikana pääsimme sukeltamaan ranskalaiseen kulinarismiin Lyonista käsin järjestettyjen virtuaaliluentojen sekä videoitujen demonstraatioiden avulla. Vaikka opintojakso oli tiivistetympi verrattuna alkuperäiseen koko kesän mittaiseen toteutukseen, sain siitä silti todella paljon irti, Inkinen kertoo.

Harjoitteluun kansainväliseen huippuravintolaan keskellä pandemiaa

Inkisellä on elämässään yksi ohjenuora: Mastery follows consistency, menestys seuraa johdonmukaisuutta. Tätä ohjetta hän on pyrkinyt noudattamaan kaikessa tekemisessään. Ei olekaan siis ihme, että kunnianhimoisesti itselleen tavoitteita asettava Inkinen suoritti opintoihin kuuluvan harjoittelujakson arvostetussa kööpenhaminalaisessa ravintola Nomassa.

- Ravintola Noma on Pohjoismaisen modernin ruokakulttuurin johtavassa asemassa. Ajattelin, että koska tämä on juuri se ruokakulttuuri, johon haluan syventyä ja erikoistua, niin mikäpä olisi parempi paikka päästä sen kehittämisen juurille ja alan parhaiden asiantuntijoiden oppiin, hän kertoo.

Inkisen lisäksi harjoitteluohjelmassa oli mukana 14 muuta alan nuorta ammattilaista ympäri maailmaa aina Uudesta-Seelannista Pohjois-Amerikkaan. Suurin osa oli jo ehtinyt työskennellä menestyksekkäissä fine dining -ravintoloissa, joten Inkinen oli yksi harvoista ohjelmassa mukana olleista opiskelijoista.

Oman leimansa harjoitteluun toi myös samaan aikaan iskenyt Covid-19-pandemia ja Tanskassa julistettu ravintolasulku, joiden myötä Noman vuosittain järjestettyyn harjoitteluohjelmaan jouduttiin tekemään muutoksia.

- Pääsimme Noman oppikouluun, jossa osallistuimme todella mielenkiintoisille ja mitä uskomattomammille luennoille muun muassa Noman perustajan ja omistajan René Redzepin pitämänä. Lisäksi pääsimme tekemään suunnittelu- ja kehittämistyötä Noman tulevalle menulle, joka julkaistiin kesäkuun alussa, ravintolan avattua ovensa jälleen asiakkaille, Inkinen kertoo.

- Viimeiset viikot olivat todella uniikkeja ja niissä pääsi vapauttamaan oman luovuutensa valloilleen. Perehdyimme erilaisiin menetelmiin, komponentteihin ja käsittelytapoihin sekä Noman bravuuriin fermentointiin ja loimme näiden avulla erilaisia annoksia. Myös René Redzepi oli toiminnassa mukana päivittäin ja antoi palautetta annoksista. Oli todella motivoivaa saada tämän tason ammattilaisilta palautetta ja neuvoja.

Kohti uusia tavoitteita

Vaikka harjoitteluohjelmaa jouduttiin muuttamaan pandemiatilanteen takia, kokee Inkinen harjoittelun olleen ikimuistoinen. Myös Noman henkilökunta tunnisti pandemian tuomat positiiviset vaikutukset harjoitteluohjelmaansa ja päätti nostaa tästä pysyviä elementtejä ohjelmaan.

Inkisen ehdottaessa opinnäytetyön tekemistä toimeksiantona Nomalle, oli molemmille osapuolille sopivan aiheen löytäminen helppoa.

- Opinnäytetyöni tarkoituksena on luoda harjoittelijoiden johtamiseen tarkoitettu johtamisohjelma, joka yhdistää aiemman harjoitteluohjelman ja pandemiatilanteessa toteutetun ohjelman yhdeksi uudeksi. Tavoitteena on sisällyttää uusia elementtejä mukaan seuraavaankin harjoitteluohjelmaan niin, että tulevilla harjoittelijoilla olisi yhtä elämyksellinen ja opettavainen harjoittelu kuin minulla, hän kertoo.

Opintojen jälkeen Inkisen tarkoituksena on hyödyntää vielä toinen harjoittelumahdollisuus Nomassa ravintolan ollessa täydessä toiminnassa. Muutaman vuoden sisällä valmistuvalle alan ammattilaiselle tulevaisuus näyttäytyy kirkkaana.

- Hakiessani Haaga-Heliaan minulle oli selkeää, että haluan suorittaa vaihtoni ulkomailla ja tehdä opinnäytetyöni kansainväliselle toimijalle. Nyt kun nämä tavoitteet ovat saavutettu, haluan päästä vielä pidemmälle ja kohti suurempia saavutuksia.

- Harjoitteluni on hyvä esimerkki siitä, että vaikka pandemiatilanne saattaa muuttaa suunnitelmia, se ei ikinä poissulje niitä, vaan sen ympärillä on vain pystyttävä työskentelemään. Kaikki on mahdollista, jos niin haluaa. Sama pätee niin ammatillisessa ruoanlaitossa kuin itsensä kehittämisessä, hän summaa.