Lead paragraph
Bränditutkimus selvittää brändiin liitettyjä ominaisuuksia ja kertoo, mitkä tekijät erottelevat brändin suhteessa kilpailijoihin, valituissa asiakassegmenteissä.
Bränditutkimus kertoo, kuinka vahva oma brändisi on markkinoilla ja miten brändiä voidaan kehittää. Vahva brändi vaikuttaa asiakkaiden valinta- ja ostokäyttäytymiseen – tee omasta brändistä kilpailuetua liiketoiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksen sisältö ja hyödynnettävyys
Tutkimustuloksia voidaan käyttää mittarina brändin arvioimisessa ja kehittämisessä. Tutkimuksen avulla yritysjohto saa ajankohtaista tietoa eri kohderyhmien mielipiteistä, jotka liittyvät tunnettuuteen, käyttökokemuksiin ja brändimielikuviin suhteessa kilpailijoihin. Tuloksia voidaan hyödyntää konkreettisissa brändin kehittämistoimenpiteissä ja markkinointiviestinnässä.
Käsiteltäviä teemoja (esimerkki)
- Yrityksen palvelun/tuotteen tunnettuus ja käyttäminen, käyttömotiivit ja asemointi kilpailijoihin
- Yritykseen, tuotteisiin, palveluihin liitettävät ominaisuudet, vertailu pääkilpailijoihin
- Brändin houkuttelevuus
- Palvelulupauksen toteutuminen
- Markkinointiviestintä
Tutkimuksen toteutus ja aikataulu
Tutkimus ja sen toteutustapa räätälöidään ja suunnitellaan yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Tiedonkeruumenetelmänä voimme käyttää henkilökohtaisia haastatteluja, puhelinhaastatteluja ja sähköpostikyselyjä. Tutkimus voidaan toteuttaa jatkuvana seurantana tai kertamittauksena.
Tutkimuksen kohderyhmä
Tutkimus kohdistetaan yrityksen haluamiin kohderyhmiin.
Hinta
Tutkimuksen hintaan vaikuttavat laajuus ja toteutustapa.
Asiantuntijat
Bränditutkimuksen asiantuntijoina toimivat Teemu Moilanen ja Petteri Ohtonen.
Teemu Moilanen työskentelee palveluliiketoiminnan yliopettajana Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Hänen tutkimus- ja opetusaiheitaan ovat palveluliiketoiminnan strateginen johtaminen, innovaatiot palveluissa, asiakaskeskeinen konseptisuunnittelu, palvelumuotoilu sekä brand management.
Petteri Ohtonen on toiminut markkinatutkimusalalla yli 20 vuotta. Petteri on toteuttanut monia tutkimuksia, jotka liittyvät yritysten ja organisaatioiden asiakkuuksiin, henkilöstöön ja brändeihin sekä toimialakohtaisiin yritys- ja tuotemielikuviin.