Ideasta liiketoimintamalli Business Model Canvasin avulla

Liiketoimintamallin suunnittelu on monimutkaista. Ajatuksia saattaa syntyä huimaa vauhtia ja ne merkitään ylös dokumenttiin, joka kasvaa pahimmillaan hirvittävän pitkäksi ja sekavaksi. Joskus pää lyö tyhjää eikä ole hajuakaan, mistä pitäisi aloittaa.

Haaga-Helia mukana viemässä suomalaista startup-osaamista Afrikkaan
15.05.2023
Artikkeli

BMC eli business model canvas tarjoaa ratkaisun molempiin ongelmiin. Yhdeksään lokeroon jaetun taulukon avulla, jonka avulla pystyt hahmottamaan liiketoimintamallin laajemmin, selventämään yhteyksiä yrityksen osa-alueiden välillä ja luomaan mahdollisimman aukottoman kokonaisuuden.

Seuraavaksi käyn läpi BMC:n jokaisen lokeron. Ota vaikka oma taulukko viereesi ja täyttele sitä lukiessasi blogia. Netistä löytyy ilmaisia pohjia pi voit hahmotella alustavaa versiota esimerkiksi paperille.

Arvolupaus – ideasi idea

Suuntaa ensimmäiseksi katseesi BMC:n keskelle arvolupaukseen. Tämä on ideasi sielu, koko muu taulukko rakentuu sen ympärille. Mieti mitä sellaista lupaat ihmisille, johon muut eivät pysty?

On monta tapaa muotoilla arvolupaus, mutta malliesimerkkinä toimii Uberin ”The smartest way to get around”. Se sekä kuulostaa hienolta, että kuvastaa hyvin Uberin liiketoimintaa. Uberillahan pääsee lähes minne tahansa, ja ”smartest” voi viitata esimerkiksi helppouteen ja halpuuteen.

Arvolupauksen luominen ottaa aikansa, mutta odotellessa neronleimausta voit merkitä kilpailuetujasi ja alustavia ideoita laatikkoon muistiin. Timantti syntyy vasta pitkän hiomisen jälkeen.

Asiakasryhmät – keitä palvelet?

Toinen aivan erityisen tärkeä lokero on asiakasryhmät eli asiakkaasi. Opi tuntemaan heidät kuin omat taskusi. Käy kuuntelemassa heidän keskustelujaan, haastattele heitä, kerää jokainen pienikin mitättömältä tuntuva tiedonripe talteen.

Asiakkainasi saattaa olla kokonaan erilaisia ihmisiä, joten segmentoi, eli lajittele heidät erillisiin segmentteihin eli ryhmiin. Tiedon avulla pystyt etsimään samankaltaisuuksia asiakkaistasi ryhmittelyä varten. Ikä on yleinen segmentointiperuste, koska eläkeläisiä ja teinejä ei kannata lähestyä samoilla keinoilla.

Pidä mielessä, että hyvin täytetystä BMC:stä on helposti nähtävissä yhteys eri lokeroiden välillä. Vilkaise siis aina välillä takaisin arvolupaukseesi ja asiakkaihisi varmistaaksesi lokeroiden yhdenmukaisuus, ja tee rohkeasti muutoksia.

Kanavat – miten ja missä tavoitat asiakkaasi?

Toivottavasti tunnet asiakkaasi hyvin, sillä nyt siitä on hyötyä. Tiedätkö missä kohderyhmäsi liikkuu? Missä kommunikoit heidän kanssaan? Ja tärkeimpänä, miten saat jaettua arvolupauksesi heille?

Viestintä asiakkaiden kanssa on muuttunut yhä tärkeämmäksi vuosien saatossa, joten mieti missä kanavissa se hoituu tehokkaammin. Jos asiakkainasi on paljon eläkeläisiä, TikTok tuskin on paras vaihtoehto, mutta nuoret tavoitetaan sieltä. Omia nettisivujakin kannattaa miettiä löydettävyytesi parantamiseksi.

Pohdi myös missä myyt tuotteitasi tai palveluitasi. Suosivatko asiakkaasi verkkokauppoja vai asioivatko he mieluummin kivijalkaliikkeessä? Entä mitkä myyntikanavat ovat tuotteesi arvoisia? Hienoja viinejä ei kannata edes yrittää myydä tavallisessa ruokakaupassa ja tuskinpa ökyviinien kohderyhmä niitä sieltä ostaisikaan.

Asiakassuhteet – kuinka kohtelet asiakkaitasi?

Asiakassuhteet ovat astetta monimutkaisempia, mutta onneksi asiakastieto ja arvolupaus tarjoavat opastusta. Tarvitsevatko asiakkaasi esimerkiksi avustusta vai selviävätkö he yksin?

Gigantissa käydessä on kiva, kun viereen tulee asiakaspalvelija, joka osaa kertoa monimutkaisista laitteista tarkemmin. Ruokakaupasta taas halutaan ulos mahdollisimman nopeasti, joten on sangen outoa, jos kaupan työntekijä tulee neuvomaan aamiaismurojen valinnassa.

Varsinkin pienemmät yritykset hyötyvät huomattavasti luodessaan kestäviä suhteita asiakkaisiinsa. Monet ovat onnistuneet siinä julkaisemalla hauskaa somesisältöä ja käymällä aktiivista vuoropuhelua asiakkaidensa kanssa.

Resurssit ja ydintoiminnot – miten pidät lupauksestasi kiinni?

Täyttämällä nämä lokerot varmistat tietäväsi mitä arvolupauksesi pitäminen vaatii. “Resurssit” -lokero kuvaa tärkeimpiä resursseja, joita tarvitset toimintaasi, ja “ydintoiminnot” tärkeimpiä toimintoja, jotka sinun on tehtävä. Vilkaise siis takaisin arvolupaukseesi - mitä sen toteuttamiseksi vaaditaan?

Resursseja on monenlaisia. Yksinkertaisempia esimerkkejä ovat tilat, laitteet ja työntekijät. Monimutkaisempia taas patentit, data tai maine. Mieti mitä merkitset hankintalistalle, ja pohdi, mitä hyödyllistä omistat jo entuudestaan. Ehkä olet perustamassa ruohonleikkuupalvelua kesäsesongiksi ja pystyt säästämään rahaa käyttämällä varastostasi löytyvää ruohonleikkuria.

Kun on selvillä millä tehdään, on helppo pohtia, mitä ja miten tehdään. Ruohonleikkuupalvelun ydintoimintoja voisi tarkan leikkuutaidon lisäksi olla uusasiakashankinta. Perinteikkäimmät ruohonleikkaajat saattavat käydä ihmisten ovilla tarjoamassa palvelujaan, kun taas trendikkäämmät hoitavat homman hakusanamainonnalla. Minkälainen tapa sopisi yhteen oman arvolupauksesi kanssa?

Kumppanit – kuka auttaa sinua?

Toimintoja siis löytyy, ehkä jopa liikaakin, mutta onneksi apua on yleensä tarjolla. Elämähän olisi jatkuvaa kärsimystä, jos kaikki pitäisi aina hoitaa itse.

Esimerkiksi minä en ole hyvä kalastuksessa, enkä todellakaan osaa käsitellä kalaa paistovalmiiksi. Siispä halutessani kalaa tepastelen kumppanilleni kalatiskille ostamaan kalani siistissä paketissa. Se maksaa vähän enemmän, mutta ainakaan en joudu hankkimaan kalliita kalastusromppeita pyydystääkseni pikkukaloja, jotka kuitenkin pilaan huonolla käsittelyllä.

Jos olet siis huono jossain niin älä tee sitä itse, vaan hanki kumppaneita. Ei kaupankaan palkkalistoille ole kalastajia, vaan kalat saadaan kauppaan monien eri kumppanien muodostamasta ketjusta. Se säästää päätä.

Tulonlähteet ja kulurakenne – riittävätkö rahat?

Viimeisenä pääsemme aiheeseen, joka pitää yrityksen pyörät pyörimässä, nimittäin rahaan. Näin suunnitteluvaiheessa moni asia on vielä epävarmaa, mutta pyri kuitenkin hakemaan alustavaa tieto kuluista ja tuloista. Mieti tarkkaan mistä ne muodostuvat. Lopulta raha aina ratkaisee, joten ole aivan erityisen huolellinen sen kanssa.

Kuvittelemalla rahan liikehdintää saatat huomata, että tulot ja kulut eivät ole tasapainossa. Jos tilisi on hervottomasti plussalla, niin onnittelut! Käsissäsi saattaa olla vuosisadan bisnesidea, mutta ennen juhlimista kannattaa kuitenkin luoda vielä kerran vakava katse taulukkoosi. Ehkä olet ollut liian optimistinen kulujen kanssa tai et ole huomioinut kaikkea.

Useammin tulee kipeiden leikkausten aika. Etsi kohteita resursseista ja toiminnoista. Tarvitsetko todellakin noin monta työntekijää? Voitko sittenkin tehdä jonkun kumppanin homman itse? Tehokkuudesta on muodostunut bisnesmaailman muotisana, joten pidä se mielessäsi BMC:tä viimeistellessäsi.

Viimeiset säädöt

Vielä lopuksi kannattaa katsoa BMC:tä kokonaisuutena. Sopivatko lokerot yhteen loogisesti? Kysy mielipidettä verkostoltasikin. Onneksi hyvin tehdyn BMC:n ymmärtää hetkessä, niin et joudu kiusaamaan tuttujasi paperihirviöllä.

Ken tietää, ehkä joku päivä pääset näyttämään taulukkoasi enkelisijoittajalle, joka ihastuu varmasti siihen, miten olet ajatellut laajasti, ja päättää sijoittaa yritykseesi. Parin vuoden päästä voit sitten vilkuttaa luksuspaattisi kannelta ihmisille, jotka yhä tekevät liiketoimintasuunnitelmansa tylsällä tavalla.

Artikkelin ovat tuottaneet Haaga-Helian luovan toimiston Krean opiskelijat.