Tutkimus: Villiyrttien käyttö ruoanlaitossa kertoo arvoista ja tekee ateriasta elämyksen

Näin kertovat suomalaiset ruokalehdet, jotka ovat viime aikoina innostaneet lukijoitaan käyttämään villiyrttejä ruoanlaitossa. Haaga-Helian restonomiopintojen opinnäytetyössä tutkittiin sitä, millaista mielikuvaa lehdet luovat villiyrteistä ja esimerkiksi niihin liittyvistä resepteistä.

Villiyrttien käyttö ruoanlaitossa kertoo arvoista ja tekee ateriasta elämyksen
Uutinen

Body

Lähiruoka, elämys ja tarina elämyksen tukena ovat yhä tärkeämpiä asioita asiakkaille. Käyttämällä villiyrttejä yritys kertoo paljon omista arvoistaan. Villiyrttien käyttö on viesti mm. ekologisuudesta ja kestävästä kehityksekstä.

Ruokalehdet kuvasivat villiyrttejä positiivisessa valossa. Niiden käyttäminen on eettistä ja ekologista. Villiyrtit ovat osa kansallisidentiteettiämme, sillä ne nähtiin osana lapsuuden makuja ja supisuomalaista ruokaa.

Villiyrtit arjen ilmaisena luksuksena

Villiyrtit kuvailtiin lehdissä eriarvoisuutta vähentäväksi ”ilmaiseksi luksukseksi”, joista myös urbaaneissa elinympäristöissä asuvat ihmiset pystyivät nauttimaan. Yhteistä kaikille artikkeleilla oli kuitenkin se, että villiyrtit nähtiin kokemuksellisena osana ateriaa.

Niiden kerääminen luonnosta kertoi, että ruoanlaittaja oli nähnyt vaivaa tarjottaviensa eteen, sillä villiyrttejä ei voi ostaa kaupasta.

Kaikki villiyrtit eivät kuitenkaan olleet samalla viivalla keskenään. Villiyrttien kolmen kärki – nokkonen, kuusenkerkkä ja voikukka – saivat muita yrttejä enemmän huomiota osakseen, ja niihin liitettiin kuvailevia sanoja, kuten ”rikkaruohojen kuningas”.

Tutkimuksen aineistona oli kolme kuluttajille suunnattua ruokalehteä, Maku, Glorian Ruoka & Viini, Viinilehti sekä K-ryhmän ja S-ryhmän lehdet ruokaliitteineen. Kahdesta viimeksi mainitusta ei löytynyt montaa mainintaa, sillä kaupat käyttävät resepteissään omia tuotteitaan. Villiyrttituotteet eivät ole vielä kaupallistuneet tarpeeksi, jotta niistä voitaisiin laatia reseptejä kyseisten lehtien ruokaosioihin.

Tutkimuksen toimeksiantaja oli Hungry for Finland -ruokamatkailuhanke, joka auttaa toiminnallaan edistämään suomalaisen ruokamatkailun brändiä.

 

 

Contact text

Birgitta Nelimarkka, opinäytetyön ohjaaja, lehtori, opinto-ohjaaja, Haaga-Helia, birgitta.nelimarkka@haaga-helia.fi

Pilvi Busk, opinnäytetyön tekijä, Haaga-Helia, pilvi.busk@myy.haaga-helia.fi