Haaga-Helian opettaja Atte Varsta: "Moni voisi oppia uutta seuraamalla Elviksen jalanjälkiä"

Haaga-Helian opettaja Atte Varsta uskoo, että moni suomalainen voisi oppia uutta seuraamalla rokin kuninkaana pidetyn Elviksen jalanjälkiä. Hän oli kenties maailman menestynein kaupallinen henkilöbrändi, jonka kohdalla toteutui niin tarinan kuin vahvan brändinkin rakentaminen.

Haaga-Helian lehtori Atte Varsta tietokirjan julkistamistilaisuudessa
Uutinen

Body

Pikkupojasta lähtien Elvis Presleytä fanittaneen Haaga-Helian opettaja Atte Varstan yksi pitkäaikaisista unelmista toteutui viime kesänä, kun hänen kirjoittamansa Elvis ja minä – suomalaisten tarinoita kuninkaasta -tietokirja julkaistiin kustannusyhtiö Aviadorin kautta.

Tietokirja valottaa tunnettujen suomalaisten suhdetta rokin kuninkaana pidettyyn elvikseen Elvikseen.

Kirjassa pääsee ääneen lukuisat viihdemaailman supertähdet, kuten esimerkiksi Danny, Frederik, Mikko Alatalo, Paleface, Pate Mustajärvi ja Erja Lyytinen. Heidän lisäksi kokemuksiaan avaa yli 100 muuta henkilöä aina Antti Rinteestä Aira Samuliin.

Varsta kertoo itse fanittaneensa Elvistä seitsenvuotiaasta saakka. Kuninkaalla on ollut myös keskeinen rooli hänen uravalinnoissaan. Elvis sai hänet jo teininä kiinnostumaan brändäämisestä ja ennen kaikkea henkilöbrändin rakentamisesta.

— Minusta oli hämmästyttävää, miten ihmisestä voi tulla niin tunnettu, että hänet tunnistetaan joka puolella maailmaa pelkän etunimen perusteella. Halusin tietää, oliko kyse puhtaasta sattumasta, vai liittyikö siihen jotain muuta, hän kertoo.

Kiinnostus Elvistä kohtaan johti hänet lopulta opiskelemaan markkinointia sekä rakentamaan työuraa brändäämisen ja mainonnan parissa.

Moni voisi ottaa oppia Elviksestä

Varsta opettaa Haaga-Heliassa yrittäjyyden ja liiketoiminnan uudistamista. Sitä ennen hän on kuitenkin ehtinyt työskennellä vuosien ajan kansainvälisten mainostoimistojen ja suuryritysten johtotehtävissä.

Esikoiskirjastaan huolimatta hän ei pidä itseään vieläkään kirjailijana.

Varstan mukaan tietokirjan kirjoittaminen oli enemmänkin osa hänen omaa kasvutarinaan Elvis-harrastajana, liiketoiminnan ammattilaisena ja opettajana kuin urallinen valinta. Kyse oli palosta hänen sisällään, joka ei olisi sammunut ilman hänen kirjoittamaansa kirjaa.

— Vastaavanlaista kirjaa ei ole kirjoitettu koskaan aikaisemmin, vaikka maailmanlaajuisesti Elviksestä löytyykin hyllytolkulla tietokirjoja. Siinä mielessä tässä on kyse kaika ainutlaatuisesta teoksesta. Oli myös hauska huomata, miten moneen yllättävään tahoon Elvis on vaikuttanut tavalla tai toisella, hän kertoo.

Varsta myös uskoo vahvasti, että moni suomalainen voisi oppia uutta seuraamalla Elviksen jalanjälkiä.

Hänhän oli kenties maailman menestynein kaupallinen henkilöbrändi, jonka kohdalla toteutui niin tarinan kuin vahvan brändinkin rakentaminen. Nämä ovat taitoja, joita varsinkin yrittäjät tarvitsevat.

— Hyödynnän fanituksen kautta oppimaani myös omassa opetuksessani, sillä yrittäjyys vaatii aina moniosaamista. On pystyttävä strategiseen suunnitteluun, tuotteistukseen ja brändin rakentamiseen. Puhumattakaan markkinoinnista ja myymisestä, jotka nekin ovat tärkeitä taitoja yrittämisessä, hän sanoo.

Road to Graceland

Varstan mukaan  brändi ja sen rakentaminen ovat vielä tänäkin päivänä täysin abstrakteja ja vieraita käsitteitä monelle opiskelijalle. Tilannetta ei auta lainkaan se, että useat alan ammattilaiset kuvailevat brändiin liittyviä elementtejä ja sen merkitystä liiketoiminnan johtamisessa hyvin eri tavoilla.

— Siksi tarvitaankin konkreettisia esimerkkejä. Ne helpottavat opiskelijoita hahmottamaan hyvin abstraktejakin asioita. Siksi Elvis on minusta vielä tänäkin päivänä validi, mitä tulee brändin rakentamiseen, hän sanoo.

Myöskään hänen oma matkansa Elviksen kanssa ei ole vielä ohitse.

Varsta on varannut ensi kesäksi lennon Yhdysvaltoihin, jossa hänen tarkoituksensa on luovuttaa Elvis ja minä -tietokirja kuninkaan perikunnan arkistoon, joka sijaitsee pyhiinvaelluspaikaksi muodostuneessa Gracelandissa.

Tenneseen Memphisissä sijaitseva Elviksen kotipaikka Graceland on tätä nykyä yksi Yhdysvaltain suosituimmista turistikohteista, ja toiseksi suosituin yksityishenkilön koti hurjalla 600 000 vuosittaisella kävijämäärällään.

Edellä on vain Yhdysvaltain presidentin asuntona toimiva Valkoinen talo.

Lisää tietoa aiheesta:

Ota yhteyttä
Atte
Varsta
lehtori
+358 294471687
atte.varsta@haaga-helia.fi