Suomalaisuus esille HOK-Elannon ravintoloissa
HOK-Elanto on yksi Suomen suurimmista ravintolatoimijoista ja yksi tärkeimmistä asiakasryhmistä on ulkomaalaiset matkailijat.
Haaste: Millaisilla keinoilla HOK-Elannon ravintolat voisivat tuoda suomalaisuutta esille tuotteissaan ja palveluissaan erityisesti ulkomaalaisille matkailijoille?
Suomen satavuotisjuhlavuodesta 2017 ennustettiin matkailun ennätysvuotta Helsingille. Haasteenamme oli selvittää mikä ulkomaalaisia matkailijoita suomalaisuudessa kiehtoo ja millä keinoilla HOK-elannon ravintolat voisivat tuoda näitä teemoja esille palveluissaan?
Mukana oli neljä helsinkiläistä ravintolaa: Kappeli, Salve, Zetor ja Kaarna. Kaikissa näissä ravintoloissa suomalaisuus näyttäytyy eri tavoilla merimieshenkisyydestä maaseututunnelmaan.
Palvelumuotoilussa ei tiedetä etukäteen lopputulosta, sillä se syntyy asiakkaiden syvällisen ymmärtämisen jälkeen. Palvelumuotoilutiimit selvittivät mistä eri matkailijaryhmät ovat kiinnostuneita havainnoinnin, haastatteluiden ja yhteisideoinnin keinoin. Ideoiden pohjalta valmistettiin prototyyppejä, esimerkiksi ruoka-annoksia, palvelukohtaamisia tai opasteita, joita testattiin eri ryhmillä. Nämä siirtyivät HOK-Elannolle palvelukonsepteiksi valmiina todellisia asiakkaita varten.
Lopputulos: Testattuja palvelukonsepteja HOK-Elannon todellisille asiakkaille, esimerkiksi ruoka-annoksia, palvelukohtaamisia ja opasteita.