

Saku Koskinen piti käytännönläheisestä opiskelusta Degree Programme in International Business -linjalla Haaga-Heliassa.
Saku Koskinen haki lukion jälkeen vuonna 2012 opiskelemaan Haaga-Heliaan englanninkieliselle liiketalouden koulutuslinjalle nimeltä Degree Programme in International Business. Häntä kiinnosti opinto-ohjelman kansainvälisyys. Hakuprosessi paljastui mukavaksi, ja siihen kuuluivat pääsykoe ja ryhmähaastattelu.
Hän kuvailee opintojen sisältäneen liike-elämän kursseja laidasta laitaan, johtamista, logistiikkaa, kirjanpitoa, markkinointia, henkilöstöhallintoa, tuotekehittelyä ja myyntiä.
– Opiskelu oli tosi käytännönläheistä, mikä sopi hyvin minulle.
Opiskelijaporukka oli myös kansainvälinen, ja Saku on yhä yhteydessä monien opiskelukavereidensa kanssa.
Opintojen aikana hän työskenteli ständimyyjänä Helsinki-Vantaan lentokentällä.
– Työ sopi täydellisesti yhteen opintojen kanssa.
Haaga-Helian opinnot sytyttivät Sakussa kipinän digimarkkinointiin ja yrittäjänä toimimiseen. Erityisesti hän muistelee lämmöllä Lasse Rouhiaisen pitämiä kursseja.
– Niillä oppi digitaalista markkinointia, mikä oli aikoinaan ihan uutta. Lassen kurssit olivat todella hyviä ja antoivat minulle kipinän digimarkkinointiin, mitä teen nykyään työkseni.
Opinnäytetyönään Saku teki digitaalisen markkinointikampanjan helsinkiläiselle firmalle.
– Opinnäytetyötäni on käyty lataamassa Theseuksesta yli 1700 kertaa. Näytin opparia myös ensimmäiselle työnantajalleni Australiassa, ja he olivat todella vaikuttuneita.
Sakun mukaan opinnot Haaga-Heliassa antavat hyvät valmiudet työelämään ja myös aikaa miettiä, mikä oma erikoistuminen olisi.
– Erityisesti englanninkielisen linjan käyminen auttoi minua työskennellessäni Australiassa. Uskon, että valmistumisen jälkeen on paljon itsestä kiinni, miten tulee menestymään.
International Business -opinnot kattavat kaikki liike-elämän osa-alueet, mikä Sakusta auttaa ymmärtämään yritystoimintaa isossa mittakaavassa.
– Kun teen markkinointiin liittyviä päätöksiä, mietin, miten ne vaikuttavat myös yritystoiminnan muihin osa-alueisiin.
Saku valmistui vuonna 2016. Nykyään hän toimii yrittäjänä omassa markkinointitoimistossaan nimeltä SKCREATIVE ja asuu Australiassa.
Hän uskoo, että ala tulee lähitulevaisuudessa muuttumaan paljon.
– Digimarkkinoinnissa tulee automaatio lisääntymään paljon, mutta Haaga-Heliassa opetettua strategista ajattelua ei pysty kone tekemään. Eli markkinoinnin johtamiselle tulee aina olemaan kysyntää.
Sakulla on terveisiä nykyisille ja tuleville opiskelijoille:
– Usko omaan tekemiseen, ja tee aina mitä lupaat. Jos et tiedä jotain, kysy. Kannattaa muistaa, etteivät suurten yritysten johtajatkaan tiedä kaikkea.