”Opiskelun myötä uskalsin sanoa ääneen, ettei kaikkea tarvitse tehdä niin kuin on aina ennenkin tehty.”

Merkittävän uran journalistina tehnyt Riitta Alakoski on aina rakastanut työtään. Aikuisopiskelu oli hänelle keino varmistaa, että alan eläessä murroskautta toimittajan työssä säilyy henkilökohtainen palo.

Kuvituskuva
12.06.2024
Opiskelijatarina

Riitta Alakoskesta tuli toimittaja sattumalta. Alle parikymppisenä hän haaveili ratsastuksen opettajan ammatista, mutta unelma kaatui hevosallergiaan. Tämän jälkeen mielessä siinsi nuoriso-ohjaajan työ ja Alakoski valmistuikin yhteisöpedagogiksi Mikkelin silloisesta ammattikorkeakoulusta.

”Jo opiskeluaikoina ajauduin töihin kustantamoon, ja tunsin löytäneeni toimittajan työstä kutsumukseni”, Alakoski kertoo. ”Niinpä jäin sille tielle.”

Eräänlaisen ympyrän voi kuitenkin nähdä sulkeutuneen. Alakoski kirjoitteli nimittäin jo teini-ikäisenä innokkaasti juttuja Suomen Punaisen Ristin nuortenlehteen. Juuri journalismin viitekehyksessä voisi kuvitella tällaisen elämänkokemuksellisen kierroksen sitä paitsi olevan vain hyväksi.

Riitta Alakoski myöntää näin olevan. ”Toimin tällä hetkellä työpaikallani Turun Sanomissa toimituksen sote-asiantuntijana. Yhteisöpedagogin taustasta on todella hyötyä, kun pitää ymmärtää vaikka sitä, miten lastensuojelu tai julkinen päätöksenteko toimii.”

Monimuoto-opiskelua työn, perheen ja jaksamisen ehdoilla

Parikymmenvuotisen työuransa ohella Riitta Alakoski on suorittanut lukuisia journalismin ja viestinnän kursseja. Korona-aikana hänellä heräsi tarve saada tietotaitojaan paperille ja toisaalta halu päivittää osaamista pysyäkseen journalismin aallonharjalla.

Kun kotikaupungista Turusta ei löytynyt mahdollisuutta suorittaa oman alan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa, Alakoski tutustui Haaga-Helian journalismikoulutuksen. Koulutus onkin ainoa laatuaan Suomessa ja se on palkittu innovatiivisesta työelämäyhteistyöstä. Koulutusohjelmasta valmistuneita toimittajia sekä viestinnän asiantuntijoita toimii laajasti suomalaisella mediakentällä.

Haaga-Helian journalismikoulutukseen haetaan opinnäytetyöidealla. Riitta Alakoskella se oli valmiina mielessä. Hän tuli valituksi pääsykokeeseen osallistuvien joukkoon ja sitä kautta opiskelijaksi. Paria kurssisuoritusta vaille olevat opinnot hän aloitti tammikuussa 2022.

”Koulutuksen joustavuus on ollut minulle ehdottoman tärkeää”, Alakoski sanoo. ”Olen kokopäivätöissä käyvä perheellinen ihminen. Lisäksi minulla on ilmennyt haasteita terveyden kanssa, joten on ollut huojentavaa, että opintoja on voinut edistää omaa jaksamista kuunnellen.”

Alakoski huomauttaa, että monimuoto-opiskelun sovittaminen omaan aikatauluun vaatii toisinaan joustavuutta myös itseltä. Aina lähiopetukseen ei vain ole ollut mahdollista osallistua. Toisaalta osan kursseista voi opinnollistaa osoittamalla osaamisensa.

”En voinut maantieteellisistä syistä ottaa kaikkia niitä kursseja, jotka olisin halunnut”, hän sanoo. ”Onneksi kurssivalikoima oli todella laaja ja laadukas. Nekin kurssit, jotka päätyivät osaksi opintojani ikään kuin pakon sanelemina osoittautuivat hyviksi ja hyödyllisiksi.”

Uutta intoa ja ideoita

Kysyttäessä Haaga-Heliassa opiskelun kohokohdista Riitta Alakoski kertoo opintojen myötä tarkastelevansa journalismia ja työnteon tapoja ihan uudesta kulmasta.

”On hienoa, kun on paloa ja voimia tarkastella omaa työtä ja työyhteisöä kriittisestikin, kuin ulkopuolisen silmin”, Alakoski toteaa. ”Minulla on valtavasti ideoita siitä, miten asioita voidaan tehdä uudella tavalla ja intoa viedä ajatuksia eteenpäin.”

Useimmissa lehtien toimituksissa eletään digitalisaation aiheuttamaa murroskautta. Meneillään tai tulossa on lukuisia organisaatiouudistuksia, joiden myötä pyristellään esimerkiksi eroon printtiaikakauden raskaasta osastomallista kohti verkko ensin -työskentelymallia.

Riitta Alakoski tutki journalismiopintojensa opinnäytetyössä työnantajansa Turun Sanomien toimitusorganisaatiota ja sen muutostarpeita. Työn johtopäätöksien pohjalta toimituksessa ollaan Alakosken vetämän uudistamistyöryhmän johdolla siirtymässä aihepohjaiseen tiimimalliin. Sen hyötyjä ovat muun muassa nopea reagointivalmius ja hierarkioiden madaltuminen. On olemassa viitteitä siitä, että tiimimallilla on positiivisia vaikutuksia yleiseen työhyvinvointiin.

”Tutkimukseni keskeisin havainto on, että tiimimallille on kysyntää, mutta yhtä oikeaa tapaa toteuttaa se ei ole”, Alakoski kertoo. ”Jotkin aihiot ovat hyödynnettävissä kaikkialla, mutta jokaisen toimituksen tulee viimeistellä oma tiimimallinsa strategian, painotusten, henkilömäärän ja julkaisukanavien pohjalta.”

Terveiset uusille ja/tai tuleville Haaga-Helian opiskelijoille

”Ota kaikki irti Haaga-Helian laajasta ja laadukkaasta kurssivalikoimasta! Jos opiskelet monimuotoisesti työn ohella eri paikkakunnalta käsin kuten minä, et välttämättä voi tehdä kurssivalintoja pelkästään aihe edellä. Se on fakta, muttei välttämättä huono sellainen. Opinto-ohjelmaasi saattaa päätyä positiivisesti yllättäviä ja innostavia kursseja, joita et olisi ensisijaisesti tullut valinneeksi.”