Ari Alamäki

yliopettaja
yliopettaja, digitaaliset palvelut
+358 294471514
ari.alamaki@haaga-helia.fi

Koulutus: kasvatustieteen tohtori (KT), dosentti

Erityisosaamisalueet (avainsanat): digitaalisten palveluiden kehittäminen, digitaalinen liiketoiminta, tekoälyn soveltaminen opetukseen, datasta uutta liiketoimintaa, opetusteknologia

Ari Alamäki toimii yliopettajana Haaga-Heliassa ja dosenttina Turun yliopistossa. Hänen nykyinen tutkimuksensa keskittyy tekoälyn opetuskäyttöön ja asiakkaiden käyttäytymiseen erityisesti digitaalisten ympäristöjen näkökulmasta. Hän opettaa digitaalista liiketoimintaa ja digipalveluiden kehittämisen johtamista.

Vuosina 2004-2011 Alamäki työskenteli COO:na ja perustajaosakkaana ohjelmistoyritys Targetor Oy:ssä, jolla oli 90 suurta ja keskisuurta asiakasta yrityksen ohjelmistotuotteille. Vuosina 2000-2003 hän työskenteli Tieto Oyj:ssä johtavana konsulttina e-learning-alueella. 1990-luvulla hän työskenteli Turun yliopistossa ja vuosina 1997-1998 vierailevana tutkijana Yhdysvalloissa Virginia Tech:ssä ja Minnesota State Universityssä. Hän suoritti tohtorin tutkinnon teknologiakasvatuksen alueelta vuonna 1999 Turun yliopistossa.

Alamäen julkaisutuotanto kattaa yli 131 julkaisua, jotka sisältävät 44 vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua, 83 ammattilehti- ja kirja-artikkelia, konferenssijulkaisuja ja audiovisuaalisia julkaisuja, kaksi tieteellistä kirjaa, yhden business-kirjan ja toimitetun teoksen.

Julkaisuja:

  • Alamäki, A., Pesonen, J. & Dirin, A. (2019). Triggering effects of mobile video marketing in nature tourism: media richness perspective. Information Processing & Management 56 (3), 756-770.
  • Alamäki, A., Aunimo, L., Ketamo, H. & Parvinen, L. (2019). Interactive Machine Learning: Managing Information Richness in Highly Anonymized Conversation Data. In L.M. Camarinha-Matos, H. Afsarmanesh & D. Antonelli (Eds.), Collaborative Networks and Digital Transformation. The Proceeding of 20th IFIP Working Conference on Virtual Enterprises, PRO-VE 2019, pp. 173-183
  • Alamäki, A. (2018). A Conceptual Model for Knowledge Dimensions and Processes in Design and Technology Projects. International Journal of Technology and Design Education, 28(3), 667–683.

Hankkeet, joissa mukana:

  • 3AMK AI-team/OKM (2019-) 
  • FESS/OKM (2019-)
  • BIG DATA – BIG BUSINESS/Business Finland (2017-2019)
  • Virtual Outdoors/EU maaseuturahasto (2016-2019)
  • DICIA/Tekes (2016-2019)
  • MANIA/Tekes (2014-2016)
  • TARU/Tekes (2014-2015)
  • Mobile services for tourism/Tekes SHOK (2012-2015)