1. Turvaamo on turvallisemman tilan toimintatapa Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa
Kokemus osallisuudesta ja turvallisuudesta edistää opiskelu- ja työhyvinvointia. Turvallisuuden kokemusten mahdollistuminen korkeakouluyhteisössä edellyttää yhteisiä käytänteitä, periaatteita ja rakenteiden luomista sekä sitoutumista niihin oppilaitosarjen vuorovaikutuksessa.
Haaga-Heliassa on prosessit syrjintään, häirintään, kiusaamiseen ja muuhun epäasialliseen toimintaan puuttumiseen, jos yhteisön jäsen kokee tai havaitsee minkäänlaista epäasiallista käyttäytymistä tai häirintää. Haaga-Helian turvallisemman tilan periaatteet mahdollistavat, että taso-arvoa, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistetään kaikessa vuorovaikutuksessa.
2. Turvaamo on sitoutumista Haaga-Helian strategiaan hyvinvoivasta korkeakoulusta, arvoihin ja korkeakoulun tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja saavutettavuustyötä ohjaavaan lakikehikkoon
Haaga-Heliassa sitoudutaan syrjintävapaaseen korkeakouluun ja toimintatapojen systeemiseen kehittämiseen siten, että syrjintää, kiusaamista ja häirintää tunnistetaan rakenteissa ja vuorovaikutuksessa, siihen puututaan ja yhdenvertaisuutta edistetään.
Turvaamo on tärkeä osa Haaga-Helian yhdenvertaisuus- tasa-arvo ja saavutettavuustyötä. Prosesseissa ja käytänteissä toimitaan pedagogiikan, opiskeluhyvinvointityön, vastuullisuuden ja henkilöstöhallinnon rajapinnoilla ja varmistetaan, että opiskelijan näkökulma otetaan laajasti huomioon yhdenvertaisuus-, tasa-arvo- ja saavutettavuussuunnitteluprosessissa.
Haaga-Helian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
3. Turvaamo tukee moninaisuutta, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta opetuksessa ja ohjauksessa
Moninaisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus (DEI) nähdään opinnoissa myös työelämätaitoina ja niitä käsitellään opintojen aikana eri näkökulmista. Haaga-Heliassa koulutetaan henkilökuntaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustietoisesta pedagogiikasta. Opetuksessa ja ohjauksessa huomioidaan Haaga-Helian turvallisemman tilan periaatteet.
Turvaamon eli turvallisemman tilan toimintatapaa johdetaan vastuullisuustyöryhmässä ja toimintaa kehitetään korkeakouluyhteisön yhteistyössä.