Älykäs Kalustebotti auttaa koulun kohdevastaavaa

Kalustebotti kehitettiin Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tarpeisiin. Botti tuo huolto-osaamisen sinne, missä kaluste on.

Kuvassa tyytymättömän näköinen piirroshahmo ja teksti "Voi ei, taas tuoli rikki!"
Uutinen

Body

Helsingin koulujen kymmenet kohdevastaavat hoitavat päivittäin kalusteiden vikailmoituksia – rikkoutuneita tuolin istuimia, löystyneitä ruuveja, kuluneita pintoja ja epäselviä huoltotarpeita. Tieto oikeasta toimintatavasta on usein hajallaan, ja kiireessä ohjeiden etsiminen vie aikaa.

Arjen haasteita ratkomaan ÄLYÄ-hankkeessa kehitettiin älykäs Kalustebotti. Sovellus antaa selkeät suomenkieliset huolto- ja korjausohjeet Helsingin kouluissa käytettäville Piiroisen huonekaluille.

– Kalustebotti helpottaa kohdevastaavan arkea ja nopeuttaa kalusteiden kunnostusta ja elinikää. Korjaukset saadaan tehtyä nopeasti eikä pikkuviallisia kalusteita keräänny koulujen tai päiväkotien nurkkiin, vaan ne saadaan toimivina taas käyttöön, Helsingin kaupungin oppimistilojen suunnittelupalvelujen yksikön päällikkö Vera Schulman kertoo.

Kalustebotti on keskusteleva avustaja, joka antaa lyhyitä ja käytännönläheisiä ohjeita. Se ehdottaa toimenpiteitä, välineitä ja varaosia, neuvoo, milloin kannattaa olla yhteydessä huollon ammattilaiseen, muistuttaa tarpeellisista tarkastuksista ja kertoo, milloin kaluste tulee poistaa käytöstä. Sen kautta voi myös tilata varaosia.

Kalustebotti ymmärtää puhetta ja merkityksen

Käyttäjä pääsee kalusteen tietoihin käsiksi skannaamalla siinä olevan QR-kooditarran puhelimella. Kalustebotti avaa kalusteeseen liittyvät tiedot ja ohjaa tarvittaessa suoraan vikailmoituksen käsittelyyn.

– Tallensimme hoito- ja huolto-ohjeet älykkääseen hakemistoon, josta tietokone osaa hakea sisältöä merkityksen perusteella. Ei haeta vain samoja sanoja, vaan sisältöä, joka vastaa käyttäjän kysymykseen, ÄLYÄ-hankkeen projektipäällikkö Jarmo Sarkkinen Haaga-Heliasta kertoo.

Kalustebotin kanssa voi jutella myös puheella, jolloin kädet voivat pysyä työssä, eikä aikaa kulu laitteiden räpläämiseen.

Kalustebottia testattiin Arabian peruskoulussa lukuvuoden 2024–2025 aikana. Kaupungin projektisuunnittelija oli aktiivisesti mukana botin kehittämisessä, ja yhteistyössä koulun kohdevastaavan kanssa opeteltiin botin käyttöä ja sen hyötyjä. Pilotista saatujen kokemusten perusteella arvioidaan, missä kaikkialla bottia tullaan kaupungilla käyttämään.

Kumppanina Kalustebotin kehittämisessä oli Lunni Oy, joka tarjosi QR-kooditarrat, vikailmoitusten käsittelyn ja taustajärjestelmän.

ÄLYÄ-hanke kehitti ja pilotoi kiertotalouden palvelu- ja prosessi-innovaatioita

ÄLYÄ – Älykästä teknologiaa kalusteiden elinkaaren pidentämiseen -hanke alkoi marraskuussa 2022 ja päättyi heinäkuussa 2025. Siinä kehitettiin tekoälyä ja älykästä automaatiota hyödyntäviä kiertotalouden palvelu- ja prosessi-innovaatioita erilaisten organisaatioiden tarpeisiin ja pilotoitiin niitä useissa palvelukanavissa ja -ympäristöissä sekä palvelujen taustaprosesseissa. Tutustu hankkeessa kehitettyihin sovelluksiin.

ÄLYÄ-hankkeen kumppanit olivat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy ja Helsingin kaupunki/Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Hanke oli Euroopan unionin ja Uudenmaan liiton osarahoittama.