Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028
Tämä on Suomen ruokamatkailustrategia vuosille 2024—2028. Strategia perustuu Kristiina Havaksen ja Kristiina Adamssonin (2020) laatiman ruokamatkailustrategian edelliseen versioon.

Ruokamatkailu on matkailumuoto, jonka vetovoimatekijöinä ovat paikalliseen ruokaan ja juomaan liittyvät aktiviteetit ja kokemukset. Ruokamatkailun tavoitteena on tarjota matkailijoille mahdollisuus tutustua kohdealueen kiinnostaviin vahvuuksiin ja ilmiöihin, kulttuuriin, perinteisiin ja historiaan ruokaelämysten kautta.
Suomen ruokamatkailustrategian 2024–2028 tavoite on viedä Suomen ruokamatkailua kohti vastuullista ja innostavaa tulevaisuutta, joka perustuu vahvoihin verkostoihin. Pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille unohtumattomia ja huippuunsa hiottuja ruokaelämyksiä, jotka heijastelevat ainutlaatuista ruokakulttuuriamme. Välillisesti tavoitellaan sitä, että Suomen tunnettuus ruokamatkailumaana kasvaa.
Suomen ruokamatkailustrategia on tehty työkaluksi yrittäjille, kehittäjille, mahdollistajille ja tulevaisuuden tekijöille, jotka haluavat edistää Suomen ruokamatkailua. Se vetää ruokamatkailun kehittämisen suuntaviivat, toimii ruokamatkailun kehittämisen tietopankkina ja tuotteistusideointien pohjana.
Strategia on syntynyt yhteistyössä useiden ruokamatkailutoimijoiden kanssa. Strategian päivitystä varten on järjestetty 16 työpajaa, tehty nykytilakartoitus, seurattu alan tutkimuksia, osallistettu opiskelijoita, haastateltu asiantuntijoita ja kuunneltu yrittäjiä. Valtakunnalliset näkemykset on tiivistetty seitsemäksi toimenpidekokonaisuudeksi teemoittain: vastuullinen liiketoiminta, tiedolla johtaminen, tuotteistaminen, verkostomainen toiminta, myynti ja ostettavuus, viestintä ja markkinointi sekä alueellisten ruokamatkailuidentiteettien kirkastaminen. Jokaisen toimenpidekokonaisuuden alla on lista tarvittavista toimenpiteistä, jotka tukevat tavoitteisiin pääsemistä.
Julkaisun tiedot
Julkaisija: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Kirjoittajat: Opri Laamanen, Meri Pöyhönen, Sini Garam
Taitto: Anne Kaikkonen, Timangi
Kannen kuva: Markus Hyvärinen, Finnish Hospitality Heroes
Haaga-Helia julkaisut 12/2024
ISBN 978-952-7474-73-0
ISSN 2342-2939