”Kalevalassa on kaikki ainekset Suomen seuraavaan, Muumien ja Joulupukin kaltaiseen menestystarinaan” – Mimosa Sukanen yhdistää työn ja opiskelun puitteissa elämysmatkailun ja palvelumuotoilun

Tradenomiksi vuonna 2015 valmistunut Mimosa Sukanen toimi vuosia osuuuskuntayrittäjänä tapahtuma-alalla. Sitten tuli vahva tarve etsiä elämälle uutta suuntaa ja hän haki Haaga-Heliaan suorittamaan ylempää ammattikoulututkintoa, Master-suuntautumisena Experience Economy and Designing Services.

Mimosa Sukanen
10.02.2021
Opiskelijatarina

Sukanen koki, että palvelumuotoilu on edelleen nosteessa ja osaajille riittää kysyntää.

- Eikä ihme, kysymyshän on yksinkertaisuudessaan siitä, että asiakkaan tai kuluttajan kokemusta palvelusta tai tuotteesta pyritään parantamaan. Käytännössä se tarkoittaa toiminnan jatkuvaa kehittämistä, esimerkiksi uusien konseptien ja business-ideoiden luomista, yleensä tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa.

Toisin sanoen, palvelumuotoilu on must toimialasta riippumatta. Se voi toteutua lyhyinä sprinttityyppisinä projekteina ja/tai pidemmän tähtäimen strategisena toimintana. Mutta miten Kalevala tähän liittyy?

- Olen aina ollut kiinnostunut juuristani ja siitä, keitä isovanhempani ja heidän isovanhempansa olivat, Mimosa Sukanen avaa.

- Kalevala on osin näistä lähtökohdista myös aina kiehtonut, se on tavallaan koodattu jokaisen suomalaisen dna:han. Opiskelut aloittaessani minulla oli vihdoin aikaa miettiä, miten sitä voisi hyödyntää brändäyksessä ja elämyspalvelutarjonnassa, yhdistäen meidän kulttuuriperinnön nykyaikaan.

Seppä Ilmarisen jalanjäljissä

Elias Lönnrotin eri puolilta Suomea keräämät, muokkaamat ja yksiin kansiin saattamat runot muodostavat kansalliseepoksemme, jonka ”oikeuksia” ei omista kukaan. Yksittäisiä elementtejä on toki hyödynnetty esimerkiksi markkinoinnissa ja tuotenimissä.

- Kaikki ikään kuin loksahti kohdalleen kun ymmärsin, että Kalevalaa voisi Suomen brändäyksessä ja elämysmatkailussa hyödyntää keskitetysti, Sukanen kertoo.

Tästä oivalluksesta sai alkunsa vuonna 2020 käynnistynyt Kalevala kartalle -kulttuurimatkailuhanke, jonka tarkoituksena on luoda elämyskonsepti Kalevalan tarinaa hyödyntäen.

Hankkeen vetäjänä toimiva Sukanen selventää, että pilottivaiheen tavoitteena on kartoittaa matkailu- ja kulttuurialan toimijoiden tarpeita ja toiveita matkailun edistämisen suhteen. Hänen hanketta varten perustamansa Ikitaival Oy:n yhteiskumppaneiksi on ilmoittautunut lukuisia tahoja, niin isoja toimijoita kuten Helsingin ja Lohjan kaupungit, kuin yksittäisiä yrityksiä kuten Kuhmossa sijaitseva Hotelli Kalevala. Pilotin edetessä myös Visit Finland kiinnostui hankkeesta ja elokuussa 2020 järjestettiin ensimmäinen Kalevala kartalle -seminaari, jonka tallenteen voi katsoa tästä.

- Aluksi kohderyhmä oli kansainvälinen. Covid 19 -pandemia vaikutti tähänkin hankkeeseen, mutta ei lamaannuttavasti – painotusta muutettiin niin, että fyysisten tuotteiden kohderyhmänä ovat myös kotimaan matkailijat. Tekeillä on samaan aikaan myös digitaalinen, japanilaisille matkailijoille suunnattu Kalevala kartalle -matka.

Kuin Sammon takoja seppä Ilmarisella ikään, Mimosa Sukasellakin on monta rautaa tulessa. Hän toimii palkkatyössä osa-aikaisena palvelumuotoilijana Huldilla, pyörittää omaa yritystä ja Kalevala kartalle -hanketta, jota aikoo myös hyödyntää lopputyössään. Pyöritys tuntuu sopivan Sukaselle erinomaisesti.

- Näen, että tekeminen ruokkii tekemistä. Tuskin olisin saanut business-ideoitani näin pitkälle ilman aikaa, kokeilun mahdollisuutta ja vuorovaikutteisuutta, jotka opiskelu toi mukanaan.