Miten aito saavutettavuus tuodaan osaksi digitaalisten palveluiden kehitystä?

Kuvituskuva tietokone ja kädet

Digipalvelun saavutettavuus on tärkeää huomioida kaikentyyppisissä digitaalisissa palveluissa. Erityisen tärkeää se on henkilöille, joilla on pysyviä, tilapäisiä tai käyttötilanteesta johtuvia rajoitteita, jotka vaikuttavat palvelun käyttämiseen. Saavutettavuusnäkökulman huomioiminen myös tekee käyttökokemuksesta miellyttävämmän kaikille käyttäjille. Lisäksi osa digipalveluista on saavutettavuuslainsäädännön piirissä.

Saavutettavuus varmistetaan erilaisin toimenpitein eri rooleissa toimivien työntekijöiden työssä, palvelun vaatimusten määrittelyssä sekä näiden toteutumisen arvioinnissa. Jotta työ saadaan hoidettua sujuvasti ja tehokkaasti, on toimenpiteet syytä suunnitella tarkoin ja ottaa osaksi organisaation toimintaperiaatteita.

Esimerkkejä saavutettavuuskoulutuksista

  • Johdanto saavutettavuuteen
  • Saavutettavuus sisällöntuottajille 
  • Saavutettavuus suunnittelijoille ja palvelumuotoilijoille
  • Saavutettavuus verkkokehittäjille / mobiilikehittäjille
  • Saavutettavuus testaajille
  • Saavutettavuuden huomioiminen ketterän kehityksen tiimeissä

Koulutukset antavat tietoa ja käytännön ratkaisuja helpottamaan oikeiden saavutettavuustoimenpiteiden valitsemista, ajoittamista, jalkauttamista ja toteutumisen seurantaa. Tavoitteena on, että saavutettavuustyö on pikemmin ennakoivaa kuin reaktiivista, ja sen seurauksena myös kustannustehokasta. Näin saavutettavuus saadaan luontevaksi osaksi organisaation toimintaa, ja työstä tulee sujuvaa ja mielekästä kaikkien osapuolten kannalta.

Koulutukset toteutetaan luentomuotoisina online-koulutuksina, joissa osallistujilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella. Lisäksi koulutuksiin sisältyy työpaja, jossa keskustellaan saavutettavuustoimenpiteiden soveltamisesta käytäntöön. Koulutusmateriaalit jaetaan osallistujille koulutuksen yhteydessä.

Kouluttajat

kouluttaja: timo övermark

Timo Övermark, Johtava UX & saavutettavuusasiantuntija, Q-Factory

Koulutus: Diplomi-insinööri, Human-computer interaction and design

Timo on kokenut saavutettavuusasiantuntija ja kouluttaja. Hän on pitänyt saavutettavuuskoulutuksia vuodesta 2014 eri alojen organisaatioille ja käytännönläheisiä työpajoja eri rooleissa toimiville työntekijöille. Saavutettavuus on tullut hänelle tutuksi erityisryhmille suunnattujen sivustojen ja sovellusten suunnittelijana ja kehittäjänä, ja hän on työkseen tehnyt lukuisia saavutettavuuden arviointeja erilaisille sivustoille, sovelluksille ja laitteille, sekä ollut mukana tuomassa saavutettavuutta osaksi organisaatioiden käytännön työtä konsulttina ja kouluttajana.

kouluttaja: tero pesonen

Tero Pesonen, Johtava saavutettavuusasiantuntija, Q-Factory 

Koulutus: Diplomi-insinööri, Software Engineering

Terolla on kokemusta saavutettavien palvelujen ja testaustyökalujen kehityksestä sekä ohjelmistotuotannon tutkimuksesta. Tero on lisäksi konsultoinut palvelukehityshankkeita Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa vuodesta 2017, sekä kouluttanut digipalvelujen kehitystiimejä, sisällöntuottajia ja saavutettavuustyön johtajia. Tero on myös itse näkörajoitteinen kokemusasiantuntija.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Haaga-Helian ja Q-Factory Oy:n  kanssa.

Tietoa koulutuksesta

Esimerkki koulutuksen aikataulusta:

Toteutus:  Online-koulutus klo. 09-15. 

Koulutuksen aikataulu: Luento klo. 09-12, lounas klo. 12-13, työpaja klo. 13-15. 

Jokaisen koulutuksen sisältö ja kesto räätälöidään tarpeen mukaisesti, joten ole rohkeasti yhteydessä!