
Hallintotyön kehittäminen -räätälöity valmennus

Moni päällikkö ja asiantuntija on pulassa, kun assistentteja ei enää ole. Aikaa menee ydintehtävien ulkopuolisiin asioihin – aivan liikaa. Tarve tietotyön tuelle ei kuitenkaan ole hävinnyt mihinkään. Avustavia moniosaajia tarvitaan kipeästi. Kehitä organisaatiosi assistenttien ammattitaitoa, työprosesseja ja työnjakoa Haaga-Helian räätälöidyn valmennuksen avulla.
Hallinto- ja tietotyön haasteina päällimmäisenä juuri nyt ovat
- työn murros, digitalisaatio, tekoäly, robotiikka
- tietoturva, avoimuus, läpinäkyvyys, saatavuus
- arvon tuottaminen, vastuullisuus, moninaisuuden hallinta
- työn uudelleen organisointi, itse- ja yhteisöohjautuvuus
Haaga-Helialla on osaamista ja kokemusta auttaa työyhteisöjä tukitoimintojen työn kehittämisessä. Valitse työyhteisöllesi sopiva koulutus- tai kehittämiskokonaisuus tarpeittenne mukaan
- Tieto-/assistentti-/hallintotyön muutoksiin vastaamiseen
- Teknologisten valmiuksien tiedostamiseen ja kehittämiseen
- Työnjaon kehittämisen uusien mahdollisuuksien edistämiseen
- Työprosessien kehittämisen ratkaisujen löytämiseen
- Osaamisen hyödyntämisen ja kehittämisen mahdollisuuksien tunnistamiseen
Tietotyön kehittämisestä on hyötyä, sillä sen avulla voidaan
- tunnistaa tukitoimintojen tietotyön potentiaali muuttuvassa työssä
- löytää mahdollisuuksia kehittää työtä, osaamista ja teknologioiden hyödyntämistä hallintotyössä
- kehittää tukitoimintojen asiantuntijoiden työrooleja vastaamaan työn muutoksia
- kehittää työprosesseja ja yhteistyötä vastaamaan muuttuvan työn haasteita
- valjastaa tukitoiminnot kokonaisvaltaiseen tiedonhallintaan ja -hyödyntämiseen
- rakentaa polkua uudistumiseenja ammattitaidon lisäämiseen.
Kehittämiskokonaisuus sisältää seuraavia palveluja, joista organisaatio voi valita sopivat:
Sparrausluento: Hallinto-/tieto-/assistenttityön muutoksen mahdollisuudet
- johdolle ja/tai tukitoimintojen asiantuntijoille
- 1 tunnin tiivis johdanto hallintotyön kehittämisen mahdollisuuksiin ja ratkaisuihin
- 2 tunnin kokonaisuutena vuorovaikutteinen esitys, jonka pohjalta johdon ja tukitoimintojen asiantuntijoiden kesken on mahdollista löytää yhteistä näkemystä työn kehittämisen mahdollisuuksista ja ratkaisuista
Alkukartoitus
- Sähköinen kysely (ns. vakiomalli) tukitoimintojen asiantuntijoille, heidän esihenkilöilleen ja sisäisille sidosryhmille.
- Kartoituksen avulla selvitämme kohderyhmien kokemuksia ja näkemyksiä kehitettävistä asioista laajemmin organisaatiossa.
Haastattelut
- Tukitoimintojen asiantuntijoiden, johdon, esihenkilöiden ja/tai sidosryhmien pari- tai ryhmähaastattelut hallinto-/tieto-/assistenttityön nykyisestä tilanteesta ja kehittämisen mahdollisuuksista. Haastattelujen pituus on 45 min ja ne voidaan toteuttaa Teamsissä.
- Kokemuksemme mukaan erityisesti tukitoimintojen työntekijät arvostavat mahdollisuutta kertoa näkemyksiään ja kehittämisajatuksiaan haastattelussa.
Kehittämistyöpajat
Pajojen tavoitteena on hallinto-/tieto-/assistenttityön yhteisöllinen kehittäminen sujuvammaksi, tuottavammaksi ja mielekkäämmäksi
Tarjotut pajojen teemat:
- Tukitoimintojen ja hallinnon asiantuntijoiden ja assistenttien ammatti-identiteetin ja valmiuksien tunnistaminen ja kehittäminen teknologisoituvassa työssä
Vaikuttavuuden arviointi ja todentaminen
- Koulutuksen jälkeen loppukysely ja selvitys vaikutuksista asiakkaalle
Lähitoteutuksena: Tarpeisiin räätälöidyt yhteiskehittämisen työpajat toteutetaan yhdessä Haaga-Helian asiantuntijoiden kanssa. Yhden työpajan kesto 4 h.
Etätoteutuksena: Voimme tarvittaessa toteuttaa työpajat Teamsin tai Zoomin välityksellä. Työskentelyssä hyödynnämme yhteiskehittämisalustoja. Yhden työpajan kesto 4 h.
Molempiin toteutustapoihin voidaan antaa ennakko- ja välitehtävä, joka syventävät työpajojen teemoja.
Ajankohta
Aikataulut sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.
Asiantuntijamme
Valmentajat ovat Haaga-Helian kehittämisen asiantuntijoita.
Ota yhteyttä
