Vuosikertomus 2022: Kaupallinen toiminta ja kansainvälisyys

haaga-helia kampanja kuvitus

Lead paragraph

Vuonna 2022 toimimme aktiivisesti verkostoissa sekä kansainvälisen että kaupallisen toiminnan saralla. Ulysseus Eurooppa-yliopisto -verkostossa toteutimme viiden kumppanimme kanssa opiskelijoiden ja henkilöstön vaihtoja sekä laadimme vastuullista liikkuvuutta vahvistavia käytäntöjä. Otimme käyttöön uuden Erasmus-liikkuvuuden muodon eli BIPit (Blended Intensive Programme).

Johdimme ammattikorkeakoulujen Kiina-verkoston toimintaa viidellä teema-alueella: opiskelijarekrytointi Suomeen, ammattikorkeakoulumallin konseptointi Kiinan markkinoille, TKI-hankeyhteistyö, Kiina-osaamisen lisääminen ja edellytysten luominen koulutusviennille. Paransimme valmiuksiamme verkosto- ja ekosysteemiyhteistyöhön työstämällä tavoitteitamme ja strategioitamme yhdessä kumppanimme Humapin kanssa.

Koulutusvientiä ja monenlaista yhteistyötä

Henkilöstömme ja opiskelijamme matkustivat ulkomaille kansainväliseen yhteistyöhön ja vaihtoihin moninkertaisesti viime vuoteen verrattuna, jolloin pandemia vielä vaikutti lukuihin. Kotiutimme myös ennätysmäärän Erasmus+ -apurahoja liikkuvuusjaksoja varten.

Koulutusvienti piti pintansa huolimatta poikkeuksellisista globaaleista tapahtumista. Saimme ennätysmäärän hakemuksia kansainvälisiin Bachelor- ja Master-ohjelmiin. Kehitimme hyvin tuloksin SAT- ja todistushakua. Vuoden lopussa lukuvuosimaksuvelvollisia tutkinto-opiskelijoita oli Haaga-Heliassa 202, mikä edusti noin 1,8 miljoonan euron tuloja korkeakoulullemme.

Kotimaan kaupallinen toiminta saavutti vuoden 2022 myyntitavoitteen. Koulutusten ja kaupallisten tutkimusten lisäksi myimme tila- ja tapahtumapalveluja. Tilamyynnissä kysyntä kasvoi lähes koronavuosia edeltävälle tasolle. Kehitimme kaikille avoimen maksullisen täydennyskoulutuksen tarjontaa ja panostimme yrityksille räätälöityyn maksulliseen koulutukseen. Toteutimme laajoja henkilöstön osaamisen kehittämiskoulutuksia.

Yhteistyömme eri liittojen ja järjestöjen kanssa vahvistui ja toteutimme heidän jäsenilleen täydennyskoulutuksia, esimerkiksi myyntitaitojen kehittämiseen. Osa koulutuksista oli opintopisteytettyjä. Rakensimme yritysten kanssa henkilöstön kehittämiseen suunnattua tutkintoon tähtäävää opintopolkua.

Tutkitulle tiedolle oli kysyntää yrityksissä ja julkisen hallinnon organisaatioissa. Toteutimme OKM:lle hallintohenkilöstön kehittämiseen liittyvän tutkimus- ja kehittymisohjelman. Lanseerasimme tuotteen hallintotyön kehittäminen, jossa on yhdistetty uudella tavalla tutkimusta ja koulutusta.

Partneritoiminnassa pilotoimme uutta, yhdessä partnereiden kanssa kehittämäämme palvelupakettimallia. Hyvien kokemusten kannustamana laajensimme pilotoinnin koskemaan kaikkia partnereita ja uudistimme partneriyhteistyöverkkosivumme.

Vuoden 2022 poimintoja

• Etelä-Afrikan opettajankoulutusyhteistyö jatkui vahvana. Pretoriassa Tshwane University of Technologyssa valmistui vuoden aikana 70 ammatillista opettajaa Haaga-Helian koulutusohjelmasta. Samalla jo kahdeksas opettajaopiskelijoiden ryhmä aloitti opintonsa Haaga-Helian järjestämässä koulutuksessa.

• Arabiemiraattien isännöimän Dubai Expo 2020 -maailmannäyttely päättyi maaliskuun 2022 lopussa, jonka myötä yli miljoonaa näyttelyvierasta palvelleet Haaga-Helian opiskelijat palasivat takaisin Suomeen. Suomen Lumi-paviljonki palkittiin maailmannäyttelyssä, ja oppaina toimineiden opiskelijoiden työ keräsi kiitosta.

• Avasimme uusia markkinoita Länsi-Balkanille ja vahvistimme asemiamme avainmarkkinoillamme Intiassa, Kiinassa ja Vietnamissa. Latinalaisessa Amerikassa järjestimme täydennyskoulutusta perulaiselle ryhmälle ja syvensimme yhteistyötä perulaisen UPC-yliopiston kanssa.

Kaupallisen ja kansainvälisen toiminnan avainlukuja 2022

opiskelijaa kansainvälisessä vaihdossa