Testaa myyntiosaamisesi, tasokuvaukset

Myyntikonsultti 

Myyntikonsultti toimii pääasiassa operatiivisella ja taktisella tasolla. Myyntikonsultti on vastuussa monista erityyppisistä pienasiakkaista niin myynnin kuin palvelunkin osalta. Lisäksi suuren osan hänen työtään muodostavat uuden liiketoiminnan luomiseen, inbound-liideihin ja myyntiin liittyvä toiminta. On tärkeää kehittää ammatillista osaamista toimialasta sekä yrityksen tuotteista, palveluista ja prosesseista, jotta pystyy tarjoamaan parasta mahdollista palvelua asiakkaille.

Myyntikonsultti on usein vastuussa asiakassuhteesta muissa kuin henkilökohtaisissa yksittäisissä, pienempien asiakkaiden perustason myyntitapahtumissa. Hän ei välttämättä ole asiakkaiden ensisijainen yhteyshenkilö vaan on osa tiimiä, jolla on vastuullaan keskimäärin 100–250 asiakasta. 

Asiakaspäällikkö

Asiakaspäällikkö on tyypillisesti vastuussa yrityksen PK-asiakassegmentistä. Asiakaspäälliköllä on 50–200 asiakasta, ja hän on kokonaisvastuussa ja yhteisvastuussa taktisen tason toiminnasta, johon kuuluu myynnin, myyntibudjettien, myyntitavoitteiden, palveluiden ja markkinointitoimien koordinoiminen. Asiakaspäällikkö osallistuu tavallisesti myyntiin ratkaisujen perustasolla, mikä sisältää pääasiassa yksittäisten tuotteiden tai palvelujen myyntiä. Hän on asiakkaan suora yhteyshenkilö, jolla on valtuudet neuvotella hinnoista, alennuksista ja palveluista. Myyntipäälliköllä on kaupallinen tausta ja korkeintaan keskitason myyntikokemus, eikä hänellä välttämättä ole kokemusta kyseisestä toimialasta tai liittyvistä toimialoista.

Avainasiakaspäällikkö

Avainasiakaspäällikkö on vastuussa yrityksen tärkeimmistä asiakkaista sekä yrityksen asiakassuhteista eri toiminnoissa ja liiketoiminta-alueilla. Avainasiakaspäälliköllä on 5–25 asiakasta, ja hän toimii tyypillisesti linkkinä taktisen ja strategisen tason välillä. Avainasiakaspäällikkö on lisäksi vastuussa myynnin, palvelujen ja markkinointitoimien koordinoimisesta asiakkaiden kanssa sekä yhteisvastuussa myyntibudjettien ja myyntitavoitteiden laatimisesta. Hän on myös yhteydessä asiakkaiden kustannuspaikkoihin ja useimmiten osallistuu projekteihin ja myyntiin edistyneellä tasolla. 

Avainasiakaspäälliköllä on kaupallinen tausta ja myyntikokemusta kyseiseltä toimialalta tai liittyviltä toimialoilta. Hänellä on joko ylempi tai alempi korkeakoulututkinto tai hän on hankkinut lisäkoulutusta akateemisella vähimmäistasolla. Avainasiakaspäällikkö on myös suorittanut vaihtelevan määrän ammattiin liittyviä lisäkursseja.

Myyntipäällikkö

Myyntipäällikkö on vastuussa myyntiosaston taktisten ja strategisten tavoitteiden / KPI-suorituskykyindikaattorien saavuttamisesta sekä yrityksen kasvun varmistamisesta motivoivan ja analyyseihin perustuvan myyntiedustajien johtamisen avulla. Myyntipäällikkö on myös osa yrityksen ylintä johtoa ja osallistuu yrityksen strategiseen kehittämiseen sekä resurssien yleiseen koordinoimiseen. 

Yrityksen koon ja rakenteen mukaisesti myyntipäällikkö toimii joko myyntijohtajan, aluepäällikön tai toimitusjohtajan alaisuudessa. Myyntipäällikkö on tyypillisesti myös yhteisvastuussa uuden liiketoiminnan luomisesta avainasiakassegmentissä.

Myyntijohtaja 

Myyntijohtaja johtaa ja valvoo organisaation myyntitoimintoja. Hänen päätehtäviinsä kuuluvat suunnitelmat myyntitavoitteiden saavuttamiseksi, asiakassuhteiden kehittäminen ja ylläpitäminen sekä kustannusten arvioiminen tuotteiden asiakasmyyntihinnan määrittämistä varten.

Myyntijohtaja on vastuussa yrityksen myyntiosastosta. Hän johtaa myyntitiimiä kehittämällä ja toteuttamalla myyntisuunnitelmia, joilla lisätään yrityksen voittoa ja motivoimalla työntekijöitä saavuttamaan myyntitavoitteet. Myyntijohtaja tutkii myös kilpailijoita ja kysynnän ja tarjonnan kustannuksia ja siten määrittää, millainen arvo oman yrityksen tuotteilla on. Tämä auttaa hinnoittelemaan tuotteet kohtuulliselle tasolle, joka sopii asiakkaan budjettiin ja tarjoaa hyvän voiton.