Opiskelijalle: Osallistuminen mentor-ohjelmaan

Kuvituskuva

Lead paragraph

Mentoroinnissa korostuu opiskelijan aktiivisuus ja kiinnostus mentoria, hänen työtään ja hänen kokemustaan kohtaan.

Mentoroitava eli aktori on lähellä valmistumista oleva opiskelija, joka on kiinnostunut itsensä kehittämisestä. Aktorille mentorisuhde on ensisijaisesti oppimisen paikka, jossa on mahdollista yhdessä mentorin kanssa kehittää omia työtapojaan, ymmärtää syvällisemmin oman työpersoonan piirteitä ja hahmottaa omaa tulevaisuuttaan, sen vaihtoehtoja, etenemisen mahdollisuuksia ja rajoja.

On tärkeää, että opiskelija kertoo mentorille mahdollisimman tarkasti omista kiinnostuksen kohteistaan, jotta mentori osaa jakaa kokemuksiaan opiskelijaa kiinnostavista asioista. Useimmat mentorit toivovat, että opiskelija kyselee rohkeasti mentorin työhön, koulutukseen ja kokemuksiin liittyvistä asioista.

Osapuolten tulee suunnitella ja asettaa toiminnalle tavoitteita, jotta mentoroinnilla saavutettaisiin tuloksia. Tavoitteiden saavuttamiseen on myös varattava aikaa. Mentorointiin kannattaa valmistautua etukäteen mm. miettimällä oma-aloitteisesti omaan elämään, koulutukseen ja tulevaan työhön liittyviä asioita ja kysymyksiä. Mentorit ovat myös kiinnostuneita siitä, mitä koulussa tällä hetkellä opetetaan ja mitä erityisalueita painotetaan. Opiskelijan on hyvä valmistautua kertomaan oman oppiaineensa/tiedekuntansa kuulumisia mentorille.

Opiskelijalta odotetaan

  • motivaatiota. Kiinnostuneisuus ja halu kehittää omaa osaamista on ensiarvoisen tärkeää. Opiskelija hyötyy mentoroinnista eniten olemalla itse aktiivinen ja kiinnostunut itsensä kehittämisestä.
  • tavoitteellisuutta. Opiskelijan tulee miettiä valmiiksi, mitä hän haluaa oppia ja saavuttaa mentorointiohjelman aikana.
  • avoimuutta. Kyky keskustella ja tuoda esille omia toiveita ja kiinnostuksen kohteita on tärkeää mentoroinnissa.
  • rohkeutta hyödyntää omia tietoja, taitoja ja kontakteja.
  • kykyä oman toiminnan ja oppimisen arviointiin. Mentorointiprosessista voi halutessaan pitää oppimispäiväkirjaa. Se toimii opintosuorituksen arviointivälineenä sekä oman oppimisen tukena.

Mentorit panostavat ohjelmaan omaa aikaansa varsin merkittävällä tavalla, joten on tärkeää, että opiskelija pitää kiinni mentorin kanssa sovituista tapaamisista ja tavoitteista.

Mentorointiohjelman päätavoitteena on tukea opiskelijaa työelämään siirtymisessä. Mentori jakaa kanssasi omia kokemuksiaan työelämässä sekä antaa sinulle käytännön kuvan niistä tiedoista, taidoista ja valmiuksista, joita eri työtehtävissä vaaditaan. Mentorin kautta saat käyttöösi myös hänen kontaktinsa ja asiantuntijaverkostonsa, joista voi olla sinulle korvaamatonta hyötyä siirtyessäsi työelämään opintojesi jälkeen.

Mentoreina toimivat työelämässä olevat Haaga-Helian kasvatit, alumnit. Mentoreille osallistuminen mentorointiohjelmaan on vapaaehtoistoimintaa, jonka kautta he jakavat osaamistaan ja verkostojaan Haaga-Helian nykyisten opiskelijoiden kanssa.

Mentorointi on tavoitteellinen kahdenkeskeinen vuorovaikutussuhde, joka perustuu molemminpuoliseen avoimuuteen, luottamuksellisuuteen ja sitoutuneisuuteen. Mentorointitapaamiset ovat vapaamuotoisia -- jokainen mentorointipari löytää itselleen sopivimman tavan toimia ja keskustella.

Kiinnostuitko?

Hae mukaan mentorointiohjelmaan