

XRexp-hankkeen tavoitteena on tuoda yhteen useiden uusien teknologian alojen yrityksiä kehittämään ja pilotoimaan vierailukohteen (Finlandia-talo) elämyksellisten palveluiden tuottamista uusien teknologioiden avulla sekä niihin upotettuja monikanavaisen kaupan ratkaisuja.
Lisäksi hanke kehittää kulttuurialan toimijoiden sekä XR-teknologiayritysten ja monikanavaisen kaupan innovaatioekosysteemin, joka vauhdittaa uudenlaisen digitaalisen palvelutuotannon kehittämistä. Hankkeen tutkimuksellisena tavoitteena on selvittää, millainen teknologioiden ja päätelaitteiden yhdistelmä soveltuu tähän käyttöön ja näille kohderyhmille parhaiten.
Hankkeen ensisijaisia kohderyhmiä ovat 1) uusien teknologioiden teknologiayritykset ja 2) vierailukohteet (esim. tapahtumatalot, museot, näyttelyt, messut, kaupalliset showroomit).
Hankkeen lopputuloksena syntyy monipuolista elinkeinokytkentäistä yhteistyötä ja verkostotoimintaa, jolla on vahva elinkeinoelämän uudistumista vauhdittava aluekehittämisvaikutus. Projektissa kehitettävät XR-elämyspolun ja siihen upotetun monikanavaisen kaupan konseptit ovat markkinoilla täysin uusia, ja näiden mukanaan tuoman uusmaalaisille yrityksille kohdistuvan välittömän uutuus- ja lisäarvon lisäksi XRexp-hanke synnyttää uuden alueellisen, useita uusiutuvien teknologioiden aloja yhdistävän innovaatioekosysteemin.
XRexp - XR-elämyspolku ja siihen upotetut monikanavaisen kaupan ratkaisut
Projektipäällikkö: Pasi Tuominen
Kesto: 4/2023–9/2025
Rahoitus: Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)

eSignals-artikkeleita
Aromaa, S. (2024). Mistä on hyvä museovierailukokemus tehty?
Aromaa, S. & Kauranen, J. (2024). Asiakasprofiilit kompassina suunnittelutyössä.
Aromaa, S. & Kauranen, J. (2024). Immersiivisten asiakaskokemusten vaikuttavuutta varmistamassa.
Tuominen, P. (2024). Developing Immersive Visitor Experiences at the Finnish Nature Centre Haltia.
Tuominen, P. (2024). Lessons learned – The harmonious blend of technology and storytelling in Cirque du Soleil.
Tuominen, P. (2024). Immersive Learning Experience – ILX Transforming the Learning Journey.
Tuominen, P. (2024). Immersive Learning Environments – Implementing Immersive Technologies.
Tuominen, P. (2024). Revolutionizing Learning and Commercial Spaces with Immersive XR Technology.
Tuominen, P. (2024). The Evolution of Hospitality and Tourism – Embracing Multisensory XR Experiences.
Tuominen, P. (2024). Lights on – Haaga-Helia Students Light Up the Suomenlinna Fortress.
