Tutkimushankkeessa keskitytään generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseen uutissisältöjen kohdentamisessa eri kuluttajaryhmille. Selvitämme, miten uusimman sukupolven tekoäly voi tukea vaikuttavien, kohdennettujen uutistekstien tuottamista ja miten journalismin kuluttajia voidaan aktivoida tekoälyllä tuotetulla sisällöllä.
Hankkeessa on mukana journalismin opettajia ja tietojenkäsittelytieteen, journalistiikan ja käyttäytymistieteiden tutkijoita. Hankkeen toteuttajina ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Laurea ammattikorkeakoulu sekä Jyväskylän yliopisto. Hankkeen yrityskumppanina on Etelä-Suomen Media Oy ja erityisesti Vantaan Sanomat ja sen Selkomedia-julkaisu.
Hankkeessa kerätään tutkimusaineisto sekä laadullisilla että määrällisillä tutkimusmenetelmillä. Tekoälymalleja käytetään uutistekstien tuottamiseen ja arviointiin erilaisissa kokeiluissa. Tuotamme tietoa siitä, miten tekoäly voi auttaa uutistekstien kohdentamisessa erilaisille ryhmille, esimerkiksi maahanmuuttajille ja nuorille, joiden uutisten kulutus on vähäistä.
Keskitymme erityisesti selkokielisiin uutisiin, joiden tarvetta lisäävät Suomessa erityisesti kasvava, suomen kielen taidoiltaan heikko maahanmuuttajien ryhmä, sekä nuorison heikentynyt lukutaito ja alentunut keskittymiskyky.
Hankkeen tuloksena saadaan tietoa siitä,
a) miten generatiivinen tekoäly auttaa uutistekstin kohdentamisessa,
b) miten tekoäly voi lisätä uutistekstin ymmärrettävyyttä ja siten houkutella lukijaa tutustumaan uutistekstiin,
c) mitä haasteita liittyy tekoälyn käyttöön uutistekstin tuotannon apuvälineenä sekä
d) miten ymmärrystä tekoälyn käytöstä voidaan hyödyntää journalismin opetuksessa.
Hankkeen tuloksia viedään journalismin opetukseen Jyväskylän yliopistossa ja Haaga-Heliassa. Lisäksi hankkeen tuloksia pyritään levittämään suomalaiselle mediakentälle ammatillisten ja tieteellisten julkaisujen kautta.
Hanke on ajankohtainen, koska generatiivisen tekoälyn vaikutuksia kohdennettuun uutistuotantoon ja vaikeimmin tavoitettaviin kohderyhmiin tunnetaan huonosti. Tarvitsemme tutkimustietoa siitä, miten tekoälyllä kohdennettu sisältö vaikuttaa lukijoihin. Jos onnistumme lisäämään uutisten saavutettavuutta journalismille haastavimmissa kohderyhmissä, voi sillä olla jopa konkreettista demokratiaa vahvistavaa vaikutusta yhteiskunnassa.
Tekoälyavusteinen uutissisältöjen kohdentaminen
Kesto: 9/2024–8/2025
Projektipäällikkö: Janne Kauttonen
Kumppanit: Laurea-ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän yliopisto
Rahoittaja: C. V. Åkerlundin mediasäätiö