Alustatalous, tekoäly, palvelurobotiikka ja XR-teknologiat muuttavat majoitus- ja ravitsemisliiketoimintaa tarjoten mara-alan yrityksille uusia tapoja tavoittaa asiakkaita. Myös vastuullisuusajattelu nostaa merkitystään mara-alan myynnissä.
Mara-alan pk-yritykset ovat kuitenkin perinteisesti olleet hitaita omaksumaan digitaalisia innovaatioita, mikä on rajoittanut niiden kasvupotentiaalia ja tuottavuutta. Koronapandemian jälkimainingeissa kuluttajien kysyntä mara-alan palveluille on kasvanut, mutta samaan aikaan työvoimapula ja inflaation myötä kohonnut kulurakenne ovat iskeneet toimialaan erityisen kovasti. Tämä on näkynyt esimerkiksi ravintola-alalla konkursseina.
Uusia odotuksia ja haasteita mara-alan pk-yrityksille ovat tuoneet muutos kohti spontaanimpia ostopäätöksiä ja vaikeasti ennustettavaa kysyntää, sekä verkkokaupoista tuttu siirtymä kohti monikanavaisuutta, jossa asiakaskokemus rakentuu erilaisten itsepalveluratkaisujen, mobiilisovellusten sekä eri tarjoajia kokoavien alustojen ympärille.
Älykkäällä monikanavahallinnalla, erityisesti uuden sukupolven generatiivisella tekoälyllä, XR-teknologialla, palvelurobotiikalla ja digitaalisilla alustoilla osana myyntiä ja uusina myyntikanavina, on suuri potentiaali auttaa uusmaalaisia mara-alan pk-yrityksiä tehostamaan liiketoimintaansa entistä kannattavampaan ja resurssiviisaampaan suuntaan.
HosByte on palvelumuotoiluhanke, jonka tavoitteena on:
- luoda uusi Elämysteknologia-innovaatioekosysteemi, joka törmäyttää mara-alan pk-yrityksiä teknologiastartupeihin ja TKI-hanketoimijoihin,
- yhteiskehittää ja pilotoida prototyyppejä älykkäästä ja vastuullisesta monikanavamyynnistä mara-alalla, keskittyen erityisesti digitaalisiin alustoihin, tekoälyyn, palvelurobotiikkaan, XR-teknologiaan sekä vastuullisuuteen myyntivalttina,
- rakentaa näiden case-esimerkkien pohjalta avoin julkaisukokonaisuus joka mallintaa älykkään automaation käyttöönoton prosessia mara-alan pk-yrityksissä, tunnistaen keskeisimmät haasteet ja mahdollisuudet ja näin juurruttaen parhaat käytänteet hankkeen välitöntä kohderyhmää laajemmalle.
Hankkeen toteuttaa Haaga-Helian Palvelukokemusten laboratorio LAB8.
HosByte: mara-alan älykäs monikanavamyynti
Projektipäällikkö: Aarni Tuomi
Kesto: 9/2024–8/2026
Rahoitus: EAKR