Henkilöbrändi tuli pysyväksi osaksi työelämää
Lehtori Atte Varstan henkilöbrändiä käsittelevä tietoteos ilmestyy elokuussa. Kurssikirjaksikin soveltuva teos tuo tarpeellisen lisän kotimaiseen brändikirjallisuuteen valottamalla, mitä kaikki brändit voivat oppia vahvoilta henkilöbrändeiltä.
Body
Medioituneessa huomiotaloudessa henkilöbrändeistä on tullut tapa hahmottaa itseämme ja toisiamme, sanoo pitkän linjan brändiammattilainen Atte Varsta. Hänen tietokirjansa Einsteinista Almaan – Vahvan henkilöbrändin tunnusmerkit ilmestyy elokuussa Aviadorin kustantamana.
Sariolan tivoli- ja sirkussukuun syntyneen Varstan mukaan brändi ei ole pelkkä markkinoinnin luoma mielikuva, vaan siitä tulee merkityksellinen ihmisten kokemusten ja heidän jakamiensa tarinoiden seurauksena.
– Brändit ovat osa kulttuuria. Ne ovat ihmisten välisen kanssakäymisen kohtauspisteitä sekä symboleita, jotka voimistavat yhteenkuuluvuutta oman viiteryhmän sisällä. Ihailtu poliitikko, tähtipelaaja tai artisti voi toimia liimana samanmielisten välillä, Varsta toteaa.
Hyvä henkilöbrändi jää askarruttamaan
Varstan mukaan tavoitteellinen henkilöbrändin määrittely lähtee identiteetin katsomisesta toisten näkökulmasta. Mitä toivoisin toisten ihmisten ajattelevan ja sanovan minusta, kun en ole paikalla?
– Ihmisen tarina ei määrittele ihmistä. Jokaisen vastuulla on muokata itseä koskeva tarina itsensä näköiseksi, Varsta toteaa.
Bränditarinassa olennaisinta on tunnetaso. Ihmiset ihastuvat tarinoihin, jotka eivät ole ilmeisiä. Yllätyksellisyys, virheet ja inhimillisyys puhuttelevat enemmän kuin särötön kertomus.
– Silti murtumien silottelu on tyypillisempää kuin niiden hyödyntäminen, Varsta huomauttaa.
Merkitys toisille ratkaisee brändin arvon
Henkilöbrändin johdonmukaisuuden säilyttäminen on haaste ajassa, jossa ihmiset sekä haluavat etsiä elämälleen uusia suuntia että joutuvat siihen pakon edessä.
– Jos haluaa vaihtaa kokonaan alaa, henkilöbrändin uskottavuus ja relevanttius on rakennettava alusta uudestaan, Varsta sanoo.
Varstan mukaan hyvä henkilöbrändi muodostaa tarinan, jossa kuuluvat henkilön suunta, tavoitteellisuus sekä lupaus brändin merkityksestä toisille.
– Mitä heikommin ihminen tuntee itsensä, sitä alttiimpi hän on ammatillisille harhapoluille. Ammatillista visiota ja itsetuntemusta tarvitaan, jotta ihminen osaisi tarttua mahdollisuuksiin, jotka vievät henkilöbrändiä oikeaan suuntaan.
Brändilupauksen ohella on tärkeää myös sen lunastus, Varsta muistuttaa. Hyväkään brändi ei kestä hyvyydestä kertovien tekojen puutetta.
Lisätietoja: Atte Varsta, p. 040 668 6002
Atte Varstan valokuva: Juha Reinikka