Haaga-Helian Eetu Manninen on vuoden 2022 Best Seller Competition -myyntikilpailun voittaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ensimmäistä vuottaan opiskeleva Eetu Manninen nappasi voiton torstaina 28. huhtikuuta järjestetyn Best Seller Competition -myyntikilpailun finaalissa.
Body
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa ensimmäistä vuottaan opiskeleva Eetu Manninen nappasi voiton torstaina 28. huhtikuuta järjestetyn Best Seller Competition -myyntikilpailun finaalissa. Kilpailussa korkeakouluopiskelijat kisaavat parhaan myyjän tittelistä.
Best Seller Competitionin tuomariston mukaan Mannisen esitys erottui edukseen jopa kovatasoisten finalistien joukosta. Esityksen kerrotaan olleen tasapainoinen kokonaisuus, jota hänen innostava ja taitava ulosanti vahvisti entisestään. Myös perusteellinen taustatyö keräsi kehuja osakseen.
— Täytyy sanoa, että nyt on kyllä ihan mahtavat fiilikset. Kilpailuhenkisenä kaverina mikä tahansa muu kuin voitto olisi ollut minulle pettymys. Tästä sai rutkasti lisää itseluottamusta myöhempiä koitoksia varten, hän tunnustaa.
Manninen aikoo seuraavaksi kilpailla Alankomaiden Nijmegenissä toukokuussa järjestettävässä, kansainvälisessä European Sales Competition -myyntikilpailussa. Hänen lisäkseen kilpailemaan lähtee myös kolme muuta Haaga-Helian opiskelijaa.
Mannisen mukaan Haaga-Helian myyntityön koulutus tarjosi hänelle hyvät eväät kilpailuun. Hänellä on jo ennestään taustaa myyntityöstä, mutta hänen opinnoista saama teoriaosaaminen on tuonut itsevarmuutta ja vahvistanut hänen osaamistaan. Myös valmentajat saivat häneltä kiitosta.
Myyntikilpailujen taso on vuosi vuodelta kovempi
Haaga-Heliassa Mannisen valmentajina toimivat lehtorit Pirjo Purovesi ja Riku Hytönen. Manninen kertoo valmentajien valmistelleen tiimiä koitokseen roolipelien kautta. Käytännössä tämä toteutettiin siten, että opiskelijat olivat vuoron perään joko ostajan tai myyjän roolissa.
Kilpailun johtajana aikaisemmin toimineen, ja sittemmin apuvalmentajan rooliin hypänneen, lehtori Puroveden mukaan roolipelit syvensivät opiskelijoiden kokonaisvaltaista ymmärrystä myyntiprosessin eri vaiheista.
— Meidän opiskelijamme ovat treenanneet myyntiprosessin eri vaiheita systemaattisesti ja väsymättömällä tarmolla. Nämä ovat kilpailun arviointikriteeristöjä ja niitä pieniä asioita, jotka erottavat huippumyyjän muusta massasta, hän sanoo.
Haaga-Helian päävalmentajana toiminut Hytönen on samaa mieltä. Hytönen kertoo uskoneensa Mannisen voittoon, vaikka suomalaisten myyntikilpailujen taso onkin selvästi ammattimaistunut ja koventunut viime vuosien aikana.
— Haaga-Heliassa on siinä mielessä ideaali tilanne, että meillä on pitkä kokemus ja vankka maine laadukkaan myynnin koulutuksen tarjoajana. Sen vuoksi myös opiskelijoillamme on lähtökohtaisesti asenne kunnossa ja valtava kiinnostus tällaiseen hommaan, hän sanoo.
Merkittävä kanava yrityksille
Kahdennentoista kerran järjestetty Best Seller Competition on kaikille suomalaisille korkeakouluille avoin myyntikilpailu, jossa opiskelijoiden taitoja mitataan myyntitilannetta mukailevassa tilanteessa. Myyjänä toimivan opiskelijan tulee vakuuttaa kuvitteellinen ostaja myyntikeskustelussa.
Best Seller Competitionin tuomaroinnista vastaavat suomalaiset yritykset, jotka toimivat myös kilpailun tukijoina. Tänä vuonna kilpailun yrityskumppaneita olivat Canon, Fonecta, Greenstep, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA, Varsinais-Suomen SPR sekä Wärtsilä.
Yrityksille kilpailusta on muodostunut merkittävä kohtaamispaikka, jossa myynnin parissa toimivat tahot voivat tavata kollegoitaan, asiakkaitaan sekä tietystikin tulevia myyntityön huippuammattilaisia. Lisäksi kilpailu tarjoaa yrityksille arvokasta näkyvyyttä korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa.
Tämän vuoden kilpailun yhtenä pääkumppanina toiminut tamperelainen Greenstep solmi kilpailun päätteeksi tuhansien eurojen sopimuksen Varsinais-Suomen SPR:n kanssa.
Lisää tietoa Best Seller Competition -myyntikilpailusta löydät osoitteesta:
— https://www.bestsellercompetition.fi/