Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutus sopii tekijätyypeille
Anna Lindman kiinnostui kielistä jo lukiossa. Kielten lisäksi Lindmania kiinnostivat luovuus ja visuaalisuus, erityisesti valokuvaus, kuvankäsittely ja digitaalinen piirtäminen.
─ Pohdin, hakisinko opiskelemaan graafista suunnittelua vai jotain, jossa pystyisin syventämään kielitaitoani. Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutus on minulle kuin kultainen keskitie, joissa voin yhdistää molempia vahvuuksiani, Lindman iloitsee.
Tradenomiopinnot ovat yllättäneet Lindmanin ja tarjonneet enemmän kuin hän osasi odottaa. Lindman kokee erityisesti projektioppimisen erittäin hyödylliseksi. Häntä motivoi myös se, että työllä on toimeksiantaja, joka odottaa tuloksia.
─ On tärkeää saada jo opintojen aikana otetta todellisista työelämän tilanteista ja päästä soveltamaan teoriaa käytäntöön, hän toteaa.
Kaksikielisyydestä on paljon hyötyä
Yksi syy koulutusohjelmaan hakemiseen oli sen kaksikielisyys. Lindman sai jo ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen kesätöitä markkinoinnin parissa. Hänellä ei ollut tuolloin vielä varsinaista kokemusta alalta, pelkästään vuoden kouluprojektit pohjana.
─ Olen ollut tässä työpaikassa nyt vuoden. Työympäristöni on vahvasti kaksikielinen, joten kielitaidosta on jo nyt ollut hyötyä.
Lindman kertoo, että hänen ruotsinkielentaitonsa onkin kehittynyt huimasti. Etenkin kirjoittaminen ja kuullun ymmärtäminen ovat vahvistuneet.
─ En välttämättä enää tiedosta, puhuuko joku suomea vai ruotsia, koska kumpikin tuntuu yhtä luonnolliselta. Ruotsin puhuminen on silti yhä haasteeni, jossa koetan koko ajan rohkaistua, Lindman pohtii.
Lindman suosittelee koulutusta erityisesti sellaisille, jotka ovat enemmän tekijätyyppejä kuin lukutoukkia. Koulutuksen hyvinä puolina Lindman pitää muun muassa laajoja liiketalouden opintoja, laadukasta graafisen ja visuaalisen alan opetusta sekä kaksikielisyyttä.
─ Kuulemani mukaan kaikki koulutuksesta valmistuneet ovat myös työllistyneet hyvin, Lindman hymyilee.