Markkinoinnin ammattilainen napattiin heti töihin

Joskus oman urapolun löytyminen voi olla kiinni vain siitä, että sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jesper Nyströmin hyvä sattuma johdatti markkinoinnin ammattilaiseksi.

Kuvituskuva
28.06.2021
Alumnitarina

Haaga-Helian myynnin ja visuaalisen markkinoinnin kaksikielinen koulutusohjelma starttasi Porvoon kampuksella vuonna 2013. Yksi koulutusohjelman pioneeriryhmän opiskelijoista oli Jesper Nyström, nykyään jo useamman vuoden kokemuksella varustettu markkinoinnin ammattilainen.

─ Olin ollut työelämässä jo pari vuotta ja halusin kokeilla, mihin muuhun rahkeeni riittävät, Nyström muistelee.

─ Tutkailin eri vaihtoehtoja ja satuin löytämään Haaga-Helian nettisivuilta kaksikielisen myynnin ja markkinoinnin koulutusohjelman. Se vaikutti kiinnostavalta ja opinnot sijaitsivat sopivasti kotikaupungissani Porvoossa. Satuin siis olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, hän toteaa.
Nyströmin mukaan myös koulutusohjelman kaksikielisyys oli yksi syy sille, miksi hän päätyi valitsemaan juuri sen hakukohteekseen.

Koulutusohjelmasta valmistuneet pystyvät toimimaan työtilanteissa molemmilla kotimaisilla kielillä, mikä on erityinen vahvuus kaksikielisissä yrityksissä ja Pohjoismaissa, hän toteaa.
Opinnoistaan Nyströmillä on vain positiivista sanottavaa. Hän sai niistä paitsi hyvät eväät työelämää varten myös laajat verkostot. Ne eivät olleet kuitenkaan ainoita asioita, mitä Nyströmille jäi Haaga-Heliasta käteen.

Sain myös ensimmäisen täysipäiväisen työpaikkani LähiTapiolan markkinointiassistenttina koulutuksessa suorittamani harjoittelun kautta, hän kertoo.

Opinnoista eväät työelämään

Valmistumisensa jälkeen Nyström lähti selvittämään, mihin rahkeet riittäväisivät työelämässä. Hänen työhistoriaansa tutkaillessa on helppo sanoa, että lyhyessä ajassa voi todella tapahtua paljon.
Pääsin melko pian valmistumiseni jälkeen toisen yrityksen markkinointipäälliköksi. Roolissani vastasin yrityksen markkinoinnista Pohjoismaissa, mikä tarkoitti huomattavasti enemmän vastuuta kun aiemmin. Oli erittäin palkitseva, mutta myös opettavainen kokemus päästä sen tasoiseen pestiin niin nopeasti valmistumiseni jälkeen, hän kertoo.

Nykyisessä työssään Cloubissa Nyström on ehtinyt olla kolmisen kuukautta. Edellisten töidensä tavoin myös tässä riittää vastuuta ja erilaisia työtehtäviä. Työelämää varten valmistavien opintojen ja monipuolisen työkokemuksen ansiosta Nyström on kuitenkin pystynyt ottamaan tehtävän hyvin haltuun.

Vastaan työssäni yrityksen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta kansainvälisessä ympäristössä. Tehtäviini kuuluu muun muassa digimarkkinointia, messujen järjestämistä ja strategista suunnittelutyötä. Opintojeni ansiosta hahmotan kuitenkin hyvin markkinoinnin eri osa-alueet, mistä on ollut apua, Nyström toteaa.

Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelma valmistaa opiskelijoita toimimaan työelämässä muun muassa visuaalisen markkinoinnin, myyntityön ja liiketalouden asiantuntijatehtävissä sekä yrittäjänä.

Markkinoinnin alalla asenne ratkaisee

Nyströmin mukaan kiinnostus markkinointiin on olennainen, mutta ei ainoa asia, joka myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelman hakijoilta olisi hyvä löytyä. Koulutusohjelma sopii hyvin markkinoinnista kiinnostuneille luoville ihmisille. Hyvä asenne ja se, että tekee parhaansa vie kuitenkin jo pitkälle, hän toteaa.

Tuleville myynnin ja visuaalisen markkinoinnin ammattilaisille Nyströmillä on hyvä uutisia. Markkinoinnissa tapahtuu paljon tällä hetkellä, eli edellytykset omanlaisen työn löytämiselle ovat todella hyvät, hän kannustaa. Nyström itse on harkinnut myös jatko-opintoja, mutta tällä hetkellä hänellä on katse tiukasti kiinni uudessa työssään.

Jossain kohtaa maisteriopinnot tai ylemmän ammattikorkeakoulun opinnot tulevat ehkä ajankohtaisiksi. Nyt haluan kuitenkin tutustua kunnolla nykyiseen työnantajaani ja toimenkuvaani sekä samalla nauttia työelämästä ja kehittyä ammattilaisena.