Kouluttamista yrittäjän intohimolla

Marjukka Mikola opiskeli ammatillisen opettajan tutkinnon saadakseen lisää eväitä työhönsä kouluttajana ja valmentajana yrityksessään Lionleap Coaching Oy. Opintojen syvyys yllätti, ja Mikola kokee saaneensa paljon muutakin kuin pedagogisen pätevyyden.

Marjukka Mikola
15.09.2020
Alumnitarina

Marjukka Mikola on sielultaan valmentaja ja kouluttaja. Hän oli seurannut yrittäjäystävänsä opettajaopintoja Haaga-Helian Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ja sisällä oli jo pidempään kypsynyt ajatus opettajan pedagogisista opinnoista.

”Sitten tuli oikea ajankohta ja tunne, että nyt haen. Jouduin yrittäjänä vähän perustelemaan, miksi juuri minut tulee valita. Mutta se oli samalla perustelua itselle, miksi haluan opintoihin.”

Mikään outolintu Mikola ei ollut, sillä hänenkin vuosikurssillaan 2018-2019 oli muita yrittäjiä ja muutenkin opiskelijoita eri taustoista. Mikola heittäytyi opintoihin täysillä ja on tyytyväinen, ettei mennyt havittelemaan vain virallisia papereita.

”Oikeasti, vähän ihmettelin itseänikin, kun menin niin niin syvälle mukaan. Siksi sain myös niin paljon. Opiskeluvuoden jälkeen olin jopa vähän että ”mitä nyt”, kun vuosi toi niin paljon lisää koko elämään.”

Erityisesti Mikolan mieleen on jäänyt vertaisryhmätyöskentely. Vuoden aikana lähipäivien ja henkilökohtaisen opetussuunnitelman lisäksi opiskelijat keskustelivat teemoista vertaisryhmissä. Mikolan ryhmässä pohdittiin mm. yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisen eroja.

Vertaisryhmä laittoi myös liikkeelle itsereflektointia. Mikola kertoo löytäneensä vuoden aikana kirjoittamisen ilon ja luoneensa paljon tekstimateriaalia oppimisesta, mihin voi aina myöhemmin palata.

Laaja tulokulma

Mikola on työskennellyt kymmenen vuotta yksin yrittäjänä Lionleap Coaching Oy:ssa. Yritys tarjoaa valmennuspalveluita mm. johtajuuden kehittämiseen. Mikola esimerkiksi kouluttaa oppilaitoksissa johtamisen erikoisammattitutkintolaisia.

Yrittäjän mielestä opettajankoulutus antaakin valmiuksia opettamisen lisäksi monenlaiseen ohjaamiseen, johtajuuteen sekä jopa esimiestyöhön. Mikola pystyi kokeilemaan vuoden aikana oppimaansa saman tien käytännössä omassa työssään.

”Olen ottanut menetelmiä suoraan valmennuksiini, esimerkiksi opettajavuoden lopuksi teimme diaesityksen, jossa on 20 diaa ja jokaiselle dialle on aikaa 20 sekuntia. Tarinoiden ja kuvien avulla kerroimme ajattelustamme opettajuuteen liittyen. Tämän menetelmän olen hyödyntänyt suoraan johtajuuskursseillani.”

Mikolan vinkkinä ammatillisen opettajan tutkinnon opiskelijoille on myös maltti. Teemat avautuvat vähitellen, ja vuosi on ennen kaikkea kasvumatka. Hänen mukaansa on erittäin hyödyllistä myös kokea ”hämmennystä ja ihmettelyä” opiskelijana, niin on helppo asettua opiskelijoiden asemaan, kun työssä itse ohjaa heitä.

”Ole avoin. Prosessi käynnistyy pikkuhiljaa ja voi hakea muotoaan. Eivätkä ne omat ajatukset ja näkökulmat ole ainoita oikeita, on hyvä kuulla erilaisia näkemyksiä”, Mikola sanoo.

Mikolan haluaa olla kouluttaja, joka ei pelkästään ohjaa opiskelijoita opintojen itsensä vuoksi, vaan uraa varten. Hän kehuu Haaga-Helian opintojen laajaa tulokulmaa ja kertoo tiedostavansa nyt paremmin omaa tekemistään.

Lähipäivillä käsiteltiin paljon erilaisuutta ja moninaisuutta. Toki erilaisuuden hyväksyminen on ollut selvää jo aiemmin, mutta tämä päivä pisti silti kauhean paljon ajattelemaan ja tulin tietoisemmaksi omasta ajattelustani ja miten tärkeää moninaisuus todella on.”

Teksti ja kuva: Henni Aaltonen