‘’Haaga-Heliassa kokeiltiin itse käytännössä teoriasta ammennettua tietoa sen sijaan että oppimiskokemus olisi jäänyt vain teoreettiselle tasolle’’

Salla Leppänen valmistui Haaga-Heliasta restonomiksi vuonna 2014. Maantiede ja kulttuurit olivat pienestä saakka kiinnostaneet Leppästä, joten matkailualan opinnot olivat hänelle itsestäänselvyys.

─Tutkin eri oppilaitoksia, ja Haaga-Helialla tuntui silloin olevan kattavin ja mielenkiintoisin paketti kursseja. En myöskään halunnut lähteä liian kauaksi omalta kotiseudulta, Leppänen sanoo.

Salla Leppänen alumnitarina_restonomi
04.08.2021
Alumnitarina

Restonomin opinnot yllättivät positiivisesti

Restonomin opinnot valikoituivat intohimon mukaan ja motivaatio veikin Leppäsen pitkälle opinnoissa menestymisessä. Restonomin opinnot olivat monipuolisia ja sisälsivät kursseja laajasti kielten ja matematiikan opiskelusta matkailualaan liittyviin kursseihin asti. Erityisesti Leppänen piti siitä, että opinnot sisälsivät paljon ryhmätöitä.

─ Opiskelu yllätti odotukset. Ensimmäisenä täytyy mainita ympäristön viihtyisyys. Uudella kampuksella oli mukava viettää aikaa! Pidin myös siitä, että vaikka itsenäistä opiskelua oli, painotettiin opinnoissa erityisesti myös ryhmätyötaitoihin, Leppänen kertoo.

Lukukausiprojektit olivat ikimuistoisia, vaikka työtä niissä riitti. Hän kertoo, että aina projektin loppuessa tunsi saavuttaneensa jotain hyvää. Opinnoissa pääsi tekemään monenlaisia toimeksiantoja suomalaisille korkeakoulutason oppilaitoksille ja kulttuurialan yrityksille ja niistä saikin konkreettisia oppimiskokemuksia. Leppänen mainitsee myös kulttuurintuntemus- ja englannin kielen kurssit, joista muistelee saaneensa poistaa kurssitehtävistä useita sivuja, jottei sanamäärä olisi ylittynyt.

─ Opinnoista sai ehdottomasti vuorovaikutustaitoja, ammatillisen osaamisen lomassa. Onnekseni olen huomannut, että vaikka matkailualalla ei olisi töitä, tutkintoni on antanut perustaitoja työskennellä esimerkiksi juuri assistenttina. Haaga-Heliassa kokeiltiin itse käytännössä teoriasta ammennettua tietoa sen sijaan että oppimiskokemus olisi jäänyt vain sille teoreettiselle tasolle, Leppänen kertoo.

– Olkaa rohkeasti mukana ryhmässä ja tutustukaa ihmisiin sillä heidän kauttaan voi luoda vuorovaikutteista tukiverkkoa sekä opiskelujen ajaksi sekä tulevaisuuteen valmistumisen jälkeen, Leppänen vinkkaa opiskelijoille.

Kokemusta myös muun alan töistä

Matkailualan nykyisen tilanteen vuoksi Leppänen on kerännyt kokemusta myös muunlaisesta työstä. Hän haaveilee myös tekevänsä vielä toisen ylemmän tutkinnon.

─ Muutin takaisin Suomeen 4 vuoden Britanniassa asumisen jälkeen ja hain vähän sitä sun tätä; toimisto- ja assistenttityötä, matkailualan hommia sekä kulttuuriperintöön- ja tuotantoon liittyviä tehtäviä. Huomasin äkkiä, että jälkimmäiset kaksi vaihtoehtoa eivät oikein tarjonneet haastetta uralleni silloisen tarjonnan perusteella, joten päätin panostaa assistentin profiilin rakentamiseen. Olen nyt ollut lähes 2 vuotta assistenttina yrityksessä, joka tarjoaa paikallisille ja kansainvälisille yrityksille liiketoiminnan kehittämispalveluja – vaikka kytköstä ei matkailualaan olekaan kovin paljon, olen nauttinut siitä, että saan olla osana päivittäisiä sosiaalisia kanssakäymisiä kollegoiden, asiakkaiden ja palveluntarjoajien kanssa. Lisäksi, olen avannut osaamistani moniin eri suuntiin kuten markkinointiin, rekrytointiin ja HR:ään sekä finanssipuoleen, Leppänen kertoo.

Hän rohkaisee kaikkia hakemaan rohkeasti opiskelemaan haluamaansa alaa:

─ Kehottaisin kaikkia hyödyntämään opiskelumahdollisuudet, sillä meillä on täällä Suomessa kattava valikoima ja tuki. Restonomin nimike mahdollistaa moniin työtehtäviin ja jatko-opiskelu on helppoa, jos haluaa syventää tietojaan esimerkiksi liikkeenjohdon puolelle. Huomioi myös, että tämä ala vaatii sosiaalisia taitoja!