Asuntomessut Loviisassa 2023

Haaga-Helian opiskelijat osallistuivat Loviisan Asuntomessuja 2023 koskevaan projektiin, joka on osa Strategic Events Solutions -kurssia.

People in yellow vests.
26.11.2021
Yritysyhteistyö

Haaste: Kehittää konsepteja, jotka osallistavat Asuntomessujen osallistujia ja tarjoavat heille mahdollisuuden kokea Loviisan kaupunki interaktiivisilla ja moderneilla tavoilla.

Asuntomessut, yli 50 vuotta sitten syntynyt konsepti, kerää vielä nykyäänkin kymmeniä tuhansia kävijöitä eri puolilta maata. Kuukauden ajan monen suomalaisen huomio keskittyy yhteen paikkaan ja yhteen tapahtumaan. Se on kuin olympialaiset, mutta mitalien sijaan ihmiset inspiroituvat, oppivat uutta ja laajentavat mielikuvitustaan.

Asuntomessut ovat perinteinen tapahtuma, joka vaihtaa paikkakuntaa joka vuosi. Kuten kaikissa muissakin suurissa tapahtumissa, tapahtuman isännöinti on houkutteleva tilaisuus, mikä johtaa kilpailuun – useat kaupungit laativat tarjouksensa huolella ja odottavat innolla päätöstä järjestäjäkaupungin valinnasta.

Asuntomessut ovat isäntäkaupungille oivallinen tilaisuus esitellä parhaita piirteitään. Lisäksi tapahtuma voi jättää pysyvän jäljen kaupunkiin ja sen asukkaisiin sekä heidän elämänlaatuunsa.

Asuntomessut Loviisassa 2023 ovat jo rakenteilla. Loviisa muuttaa osan kaupungista uudeksi asuinalueeksi, joka isännöi parin vuoden päästä tuhansia ihmisiä Asuntomessuilla. Myöhemmin se muuttuu vanhojen ja uusien loviisalaisten kodiksi.

Loviisan Asuntomessut ovat olleet aktiivisena yhteistyökumppanina Haaga-Helian kanssa ja näin tarjonneet opiskelijoille monia mielenkiintoisia tehtäviä.

Tiimimme on saanut tehtäväkseen ideoida mahdollisia sivutapahtuma- ja toimintakonsepteja tuleville asuntomessuille. Tehtävänämme oli kehittää konsepteja, joihin voisi osallistua mahdollisimman moni messuille tuleva, löytää asioita, jotka voisivat yhdistää ihmisiä sekä auttaa kävijöitä kokemaan Loviisa vuorovaikutteisella ja moderneilla tavoilla.

Olemme käyttäneet lukukauden aikana useita menetelmiä apuna ideointiprosessissa, esimerkiksi Asuntomessujen mahdollisten osallistujien haastattelut, ryhmäkeskustelut, palvelumuotoilullinen lähestymistapa sekä vierailu Loviisassa ja tulevalla Asuntomessujen tapahtuma-alueella.

Prosessin tuloksena on kuusi erilaista mutta yhteensopivaa ehdotusta, jotka edistäisivät Loviisaa matka- ja messukohteena ja tekisivät osallistujakokemuksesta monipuolisemman ja kiinnostavamman.

Scavenger Hunt / Aarteenetsintä

Perheystävällinen virtuaalinen aktiviteetti, jonka aikana osallistujat voivat etsiä Loviisassa ja messualueelle hajautettuja pisteitä. Näissä tarkastuspisteissä osallistujat saavat virtuaalisen tehtävän, joka liittyy paikalliseen historiaan, yrityksiin tai tapahtumakumppaneihin. Osallistujat voivat kerätä pisteitä ja saada pienen palkinnon, kuten sponsoripalkinnon tai tapahtuman oheistuotteita.

Linnunpönttö- ja ötökkähotelli -työpajat

Työpajat, jotka houkuttelevat sekä aikuisia että lapsia käyttämään luovuuttaan ja parantamaan käsityötaitojaan. Työpajat edistäisivät kestävää kehitystä, sillä materiaalit kerättäisiin messualueen rakennusjätteistä.

Loviisan leirintäalueen päivittäminen

Koska Loviisassa on rajoitettu määrä hotelleja, osallistujia kannustettaisiin harkitsemaan telttailua messuvierailunsa aikana. Loviisassa on useita leirintäalueita, ja se auttaisi osallistujia kokemaan messujen ja Loviisan kaupungin lisäksi myös ympäröivän luonnon.

Veneretki ja vesiaktiviteetteja

Vesi on iso osa Loviisan identiteettiä ja asuntomessualue on aivan rannan tuntumassa. Eri vesiaktiviteetteihin pääsee suoraan messuilta ja ne tarjoavat ainutlaatuisen näköalan Kuningattarenranta-messualueelle.

Instagrammattavat paikat

Sosiaalinen media on erittäin tärkeä osa jokaista tapahtumaa. Käyttäjien tuottama sisältö luo voimakasta promootiota, ja sitä voidaan tehostaa rakentamalla Loviisan ympäristöön visuaalisia ja ainutlaatuisia paikkoja kuvaamismielessä. Osallistujia rohkaistaan ​​ottamaan kuvia ja julkaisemaan ne sosiaalisessa mediassa tapahtuman virallisilla hashtageilla ja sijaintimerkinnällä.

Food trucks / Ruoka-autot

Ruoka on tärkeä osa tapahtumaa, etenkin jos ihmiset viettävät paikan päällä koko päivän. Food truck -alue kannustaa paikallisia ravintoloita kokeilemaan uutta toimintatapaa ja auttaa muita paikallisia yrityksiä erottumaan joukosta esimerkiksi kalastusalalla.

Opiskelijoiden mietteitä oppimiskokemuksestaan

Tiimimme oli iloinen saadessaan työskennellä näin jännittävän projektin parissa ja haluaisi jakaa oppimaamme ja syitä, miksi ihmisten pitäisi innostua Asuntomessuista Loviisassa 2023!

Kristina: Olen oppinut asuntomessujen osallistujakokemuksesta, joka on erittäin arvokasta tietoa, jos saan jatkossa mahdollisuuden työskennellä suurissa tapahtumissa. Loviisan Asuntomessut tulee erottumaan joukosta - tämä ihana isäntäkaupunki tarjoaa ystävällisen tunnelman, kauniin luonnon ja opettaa ihmisille, millaista on elää kirjaimellisesti veden äärellä.

Sem: Minulle asuntomessut olivat täysin uusi konsepti, joten se oli hieno oppimisprosessi. Kaikkien kannattaa käydä Asuntomessuilla, vaikka olisit nuori tai ei ole kovin kiinnostunut asuntoasioista – se voi olla mukava kokemus!

Cathreene: Olen oppinut, että tämänkaltaisen suuren tapahtuman toteuttaminen vaatii paljon työtä ja aikaa, ja olin iloinen saadessani osallistua - vaikka olimmekin pieni osa suurta kokonaisuutta. Ihmisten pitäisi olla innoissaan asuntomessuista, sillä tapahtuman taustalla olevat ihmiset tekevät lujasti töitä tehdäkseen tästä tapahtumasta mahtavan kokemuksen – et tule pettymään!

Markus: Sain tutustua asuntomessujen konseptiin ja siihen, kuinka se voi olla vierailijoille jännittävä kokemus. Ihmisten kannattaa käydä messuilla, sillä siellä tulee olemaan Suomen ensimmäiset kelluvat talot!

Cindy: Olen oppinut enemmän tapahtumakonseptien suunnittelusta ja enemmän tarpeesta suunnitella asiakkaan ja asiakasprofiilien mukaan. Asiakasymmärrys on yksi tärkeimmistä osista palveluiden suunnittelussa. Loviisassa koin oloni lämpimästi tervetulleeksi ja tästä syystä suosittelen lämpimästi tutustumista myös asuntomessuihin. Olen varma, että koko kaupunki toivottaa kaikki vierailijat lämpimästi tervetulleiksi ja asukkaat esittelevät messujen lisäksi myös ihanaa kaupunkiaan.

Tulos: 6 erilaista mutta yhteensopivaa ehdotusta, jotka promoavat Loviisaa matkakohteena sekä tekevät kävijäkokemuksesta monipuolisemman ja kiehtovamman.

Haaga Helia students smiling for the camera in yellow vests in nature.

Kurssi: Strategic Event Solutions

Teksti: Sem Theunissen, Kristina Laurinciukaite, Cindy Laukkanen, Cathreene Manalili, Markus Heikkilä

Kuvat: Cathreene Manalili