Vuosikertomus 2022: Oppiminen ja ohjaus

Kuvituskuva

Haaga-Helia kiinnostaa hakijoita, sillä korkeakoulumme oli syksyn yhteishaussa 2022 Suomen suosituin korkeakoulu. Hakijaluvut nelinkertaistuivat viime syksyn yhteishakuun verrattuna. Hakemuksia tuli yhteensä 38 000, joista yksittäisiä hakijoita oli 16 321.

Hakijaluvut kertovat, että Haaga-Helian koulutukset kiinnostavat Suomessa ja ulkomailla. Erityisesti monimuoto- ja verkko-opintoina toteutettavat koulutukset olivat suosittuja. Englanninkielisten koulutusten kärkipaikkaa pitää IT-tradenomin koulutusta vastaava Business Information Technology, johon tuli hakemuksia ympäri maailmaa yhteensä yli 7000.

Vuonna 2022 Haaga-Heliasta valmistui 2460 alumnia. IT-tradenomin sekä Master-koulutusten valmistumisluvut ylittivät tavoitteemme. Liiketalouden tradenomin koulutuksessa tehtiin tavoiteaikaisessa valmistumissa hieno parannus yli asetetun tavoitteen. Myös opettajakorkeakoulusta valmistuneiden määrä ylitti odotukset.

Oppimisen ja ohjauksen vuotta leimasi myös koulutusuudistuksen eteneminen. Lopuissakin Haaga-Helian uudistuneissa AMK-koulutuksissa aloitettiin uudessa rakenteessa syksyllä 2022. AMK-koulutuksiemme uudistus toi vuonna 2021 Haaga-Heliaan uudet hakukohteet, kaikille tutkinnoille yhteisen opetussuunnitelman sekä yksilölliset opintopolut. Nyt koulutusuudistuksessa jatkokehitetään asiantuntijaosaamisia ja työstetään verkossa suoritettavia vaihtoehtoja kursseista.

Julkaisimme vuoden 2022 aikana Haaga-Helian pedagogisen vision, jonka perustana on dynaaminen osaamisperustaisuus. Visiomme mukaan Haaga-Helian pedagogiikan keskiössä on opiskelija ja  pedagogiikkamme kytkee oppimisen työelämään yhteisöllisesti. Haaga-Helian opetushenkilöstöä koskee myös keväällä 2022 neuvoteltu uusi opetuksen mitoitusmalli, jossa on uutena kehittämisen tuntien käyttöönotto. Näin saadaan kehittäminen entistä enemmän näkyväksi osaksi opettajan työtä.

Vuoden 2022 poimintoja

• Järjestimme opintomahdollisuuksia Ukrainan pakolaisille tarjoamalla heille avoimen AMK:n työelämälähtöisiä opintoja maksuttomasti. Olimme myös mukana kansainvälisessä EU4Skills Better Skills for Modern Ukraine -hankkeessa, jossa uudistettiin Ukrainan ammatillista koulutusta.

• Järjestimme syksyllä 2022 ensimmäisenä ammattikorkeakouluna vuoden suurimman korkeakoulupedagogiikan seminaarin Pedaforumin – Korkeakoulupedagogiikan päivät. Korkeakoulupedagogiikkaan keskittyvä KOPEDA-ryhmä jatkoi toimintaansa Haaga-Heliassa.

• Kansainvälinen toimintamme oppimisen ja ohjauksen saralla jatkui. Kreikan opetusministeriö akkreditoi Haaga-Helian top-up-tutkinnon (ulkomaisen ammatillisen tutkinnon täydentäminen AMK-tutkinnoksi) Le Monde Institute on Hospitality and Tourism studies -oppilaitoksen kanssa.

Oppimisen ja ohjauksen avainluvut 2022

AMK-tutkintoa
Master-tutkintoa
opettajankoulutusohjelmaa