Seuraava sukupolvi ja lottien perintö

Krea on Haaga-Helian markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden luova toimisto. Kreassa opiskellaan aitojen asiakasprojektien parissa ja viimeisin yhteistyö tehtiin Lotta Svärd Säätiön kanssa.

Kuvituskuva
11.12.2023
Yritysyhteistyö

Lotta Svärd Säätiön tehtävänä on huolehtia jäljellä olevista sota-aikana toimineista lotista ja ylläpitää heidän perintöään. Säätiö on luvannut lotille siirtää heidän arvokasta perintöään nuorille, jotta myös seuraava sukupolvi osaisi toimia neuvokkaasti ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa välitetään ja autetaan toisia.

Luova toimisto Krea sai kinkkisen toimeksiannon: miten herättää nuorten kiinnostus lottia kohtaan? Opiskelijoiden tehtävä oli ensin selvittää, ovatko nuoret kuulleet lotista ja jos, niin millainen mielikuva heillä on lottien toiminnasta ennen ja nyt. Toimeksiantoa varten haastateltiin yläkoululaisia, lukiolaisia, yliopiston opiskelijoita ja työssäkäyviä. Samalla testattin resonoivatko lottien arvot nuorten omien arvojen kanssa.

Tämän ajan Lotta syntyy tekoälyllä

Luova toimisto Krean valmentajien Jenni Briskin ja Hanna Tattarin sparraamina opiskelijat kehittivät kohderyhmäkohtaisia ehdotuksia, joilla lotta-perinnettä tuotiin esille. Tärkeinä tekijöinä ratkaisuissa oli huomioida se, että saadakseen nuoret kiinnostumaan lotista, oli tekojen ja sisältöjen oltava siellä missä nuoretkin. Tämä tarkoitti muun muassa TikTok-tilin perustamista.

Kuvituskuva

 

Vanhat mustavalkokuvat korvasi tekoälyllä tuotettu moderni lotta, jonka katseesta heijastuu lotille tyypillinen tekemisen asenne. Projekti jatkui videosarjan suunnittelulla ja tuotannolla. Videokonseptissa nuoret ja lotat kohtaavat ja vaihtavat ajatuksia.

– Parasta oli nuorten ja lottien kohtaaminen. Oli mahtavaa seurata, kun lähes satavuotias ja parikymppinen löysivät yhteisen sävelen, kertoo Lotta Svärd Säätiön viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden päällikkö Susan Mykrä.

Lopulliset tulokset

Krea tuotti asiakkaalle useita videoita, niille julkaisusuunnitelman ja somemarkkinoinnin materiaalit. Opiskelijat kokivat lottien hengen ja nykytoiminnan tärkeäksi ja arvokkaaksi. Ikäihmisten kanssa työskentely oli paitsi erilaista myös todella palkitsevaa. Positiivinen palaute asiakkaalta antaa krealaisille hyvät eväät kohti työelämää.

Yhteistyö krealaisten kanssa on sujunut aivan kuten minkä tahansa hyvön mainostoimistotiimin kanssa. Nuoret kuuntelevat, kysyvät ja aidosti pyrkivät sisäistämään asiamme. Yllätyimme siitä, kuinka laadukasta työnjälki oli. En usko, että olisimme voineet "oikeasta" mainostoimistosta saada parempaa tuotosta, Susan Mykrä toteaa.

– Yhteistyö on ollut todella mielenkiintoista, mutta myös haastavaa, kun sukupolvien välistä kuilua on pyritty kuromaan umpeen, sanoo opiskelijoita valmentanut Haaga-Helian lehtori Jenni Brisk.

– Aluksi oli haasteellista miettiä, mitä lottuus tarkoittaa tämän päivän nuorelle. Sitä ei ole ollut helppo määrittää. Samalla projekti on ollut kiinnostava ja opettavainen, toteaa myös projektin toinen lehtori Hanna Tattari.

Kuvituskuva

 

Kuvaukset järjestettiin Tuusulassa Lottamuseolla. Mukaan saatiin rouvat Sisko Helena Lahtela, Kaija Uuksulainen, Senni Sopanen ja Elisabeth Rehn, jotka ovat toimineet lottana ja pikkulottana. 

– Yhteistyö kulminoitui lottien tapaamiseen Lottamuseolla, jossa sukupolvet kohtasivat toisensa. Naurulta, ilon kyyneleiltä eikä liikutukseltakaan vältytty, kertoo Tattari. 

Videot julkaistaan Lotta Svärd Säätiön verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanaville alkuvuodesta 2024.



Artikkeli on julkaistu alunperin Marketing Finland -jäsenlehdessä