Olet täällä

Ähtärin matkailua kehittämässä

Ähtärin matkailua kehittämässä

Brändi on asiakkaan mielleyhtymien summa, jonka mukaan ihmiset tekevät ostopäätöksiä. Siksi vahva brändi auttaa saamaan asiakkaita brändin luo. Ähtärin matkailutoimijat halusivat alueelleen vahvan, yhtenäisen brändi-identiteetin houkutellakseen alueelleen entistä enemmän matkailijoita. Projektipäällikkö Elina Viitanen Ähtäristä otti yhteyttä HAAGA-HELIAan ja vuoden mittainen yhteistyö käynnistyi.

Näin tarpeeseen vastattiin

Brändi-identiteetin kiteytys alkoi yhdessä alueen matkailutoimijoiden kanssa Teemu Moilasen johdolla syksyllä 2013. Kolmessa työpajassa kirkastettiin Ähtärin matkailun identiteetin elementit eli asiat, jotka yhdistävät Ähtärin toimijoita toisiinsa ja toisaalta jotka erottavat alueen muista matkailualueista.

Yhteinen näkemys tavoittelemisen arvoisesta maineesta on erittäin tärkeää, mutta se ei kuitenkaan riitä. Brändi ei synny sanoilla vaan teoilla. Siksi Ähtärin matkailutoimijat määrittivät muutamia kehitettäviä aihealueita (mm. kokousmatkailu, golfiin liittyvät palvelut, kv- ja perhematkailijoiden palvelut), joita joukko HAAGA-HELIAn opiskelijoita ryhtyi tutkimaan ja kehittämään.
Opiskelijat jalkautuivat ähtäriläisiin yrityksiin analysoimaan niitä asiakkaan näkökulmasta ja tutustuvat asiakkaiden tarpeisiin. Ideoinnin, testailun ja konseptoinnin avulla syntyi konseptiaihioita, jotka esiteltiin ähtäriläisille matkailutoimijoille toimenpideohjeistusten kera. Kapula kehittämistoimenpiteiden toteutuksesta siirtyi tilaajalle.

Saatua palautetta

”Hienoa saada tuoreita ajatuksia kehittämistyöhön”
”Kehitetyt konseptit vastaavat hyvin tarpeisiimme ja ovat todella käyttökelpoisia – miksiköhän emme ole niitä itse keksineet?”
”Yhteistyö on antanut todella paljon draivia tekemiseemme”

Lisätietoja:

Myyntipäällikkö Timo Moilanen, puh. 040 488 7194, timo.moilanen(at)haaga-helia.fi

Myynti- ja markkinointipäällikkö Elina Viitanen, Ähtäri Zoo - Ähtärin Eläinpuisto Oy, puh. 040 630 1500, elina.viitanen@ahtarizoo.fi