Olet täällä

Opinnot Haagassa veivät hotelli- ja ravintolamarkkinoinnin pariin

06.02.2020
Opinnot Haagassa veivät hotelli- ja ravintolamarkkinoinnin pariin

Lukiosta valmistuessaan Silja Erkamo oli kiinnostunut työskentelemisestä matkailun ja elämystuotannon parissa. Koulun ohessa suoritettujen osa-aikatöiden kautta hän löysi tiensä hotelli- ja ravintolamarkkinoinnin puolelle, joka vei mennessään. Nykyisessä työssään Scandicin markkinointisuunnittelijana Erkamo pääsee hyödyntämään laajasti vuosien varrella kerryttämiään oppeja.

Erkamo kiinnostui kansainvälisestä ilmapiiristä jo lukiossa, jossa hän vietti paljon aikaa vaihto-opiskelijapiireissä. Jatko-opintopaikkaa miettiessään hän pallotteli erilaisia alavaihtoehtoja.

- Halusin päästä luomaan kansainvälistä uraa, joten hain englanninkieliseen koulutukseen, Erkamo kertoo.

Lopulta Erkamo haki opiskelemaan Haaga-Helian EXWELL-koulutusohjelmaan, jossa yhdistyivät hänen kiinnostuksenkohteensa matkailualaa ja elämysten tuottamista kohtaan.

Ensimmäisen opintojen kautta suoritetun työharjoittelunsa Erkamo teki Karibialla, jossa hän pääsi tutustumaan laajasti erilaisiin hotellialan työtehtäviin.

- Oli hienoa nähdä, miten monipuolisia tehtäviä hotelliala voi tarjota. Harjoittelu ulkomailla oli loistava elämys, josta sain arvokasta työkokemusta, Erkamo muistelee.

Kiinnostus jatko-opintoihin heräsi

Erkamo teki opintojen ohessa osa-aikaisesti ravintola-alan töitä, joissa hän eteni esimiehiltä saatujen suositusten avulla yhä uusiin tehtäviin.

- Toimin jo opiskeluaikana Hartwall Areenan ravintolapisteen tiiminvetäjänä. Sieltä minua suositeltiin Restelin tukikonttoriin hotellivarauskeskukseen ja sieltä edelleen hotelli- ja ravintolamarkkinointiin, jossa oli avautunut äitiyslomasijaisuus, Erkamo kertoo.

Uuden työn kautta Erkamo kiinnostui yhä enemmän markkinoinnista ja loppuvuodesta 2016 hän päätti hakea opiskelemaan alaa Aalto-yliopistoon.

- Haagan kampus antoi hyvät eväät käytännön työhön, mutta halusin syventää osaamistani markkinoinnin parissa, kauppatieteiden maisteriksi 2019 valmistunut Erkamo kertoo.

Työssä yhdistyvät vuosien varrella kertyneet opit

Nykyisessä työssään Scandicin markkinointisuunnittelijana Erkamo pääsee hyödyntämään laajasti kaikkea vuosien aikana oppimaansa: ilmaisutaidon lukiosta saatuja vahvoja vuorovaikutustaitoja, Haagan kampukselta saatua asiakaskokemustietoa sekä liiketaloudellisia oppeja Aallosta.

- Vaikka en enää toimikaan asiakaspalvelutehtävissä, Haagassa oppimani asiakasfokus on päivittäisessä työssäni erittäin tärkeää. Esimerkiksi hotelleihin sijoitettavaa markkinointiviestintää tehdessä tulee miettiä, missä asiakas näkee materiaalin ja miten hän kokee sen eri yhteyksissä. Kaikki tämä on sitä asiakasta palvelevaa toimintaa, Erkamo summaa.