Olet täällä

​International Co-Creation Workshop kehitti ratkaisuja koulutusviennin haasteisiin

04.11.2016
​International Co-Creation Workshop kehitti ratkaisuja koulutusviennin haasteisiin

International Co-Creation Workshop-tapahtuma keräsi Haaga-Heliaan 30 kansainvälistä vierasta 31.10.-3.11. Ajatuksena oli ideoida yhdessä, miten erilaisia palveluja voidaan kehittää. Avauspäivänä vierailijat kävivät Haagan kampuksella ja Porvoo campuksella. 2.11. vieraat osallistuivat myös Global Education Export -seminaariin Pasilan kampuksella.

 

Kaupallisten palveluiden johtaja Jouni Ahonen (kuva alla) avasi tapahtuman. Tapahtuman tarkoituksena oli saattaa yhteen Haaga-Helian koulutusviennin kansainvälisiä toimijoita ja ideoida yhdessä uusia ratkaisuja ja malleja koulutusviennin haasteisiin. Tapahtumassa kansainväliset yhteistyökumppanit saivat myös mahdollisuuden nähdä Haaga-Helian kampukset ja toiminnan oikeassa ympäristössä ja saada ideoita myös omaan toimintaansa, tai tulevaan yhteistyöhön Haaga-Helian kanssa.

 

Tiistaina 1.11. vierailijat tutustuivat aamupäivällä Haagan kampukseen ja jatkoivat iltapäiväksi Porvooseen tutustumaan mm. Aviation Business -koulutusohjelmaan.

Koulutusohjelmajohtaja Risto Karmavuo (kuvissa alla) esitteli Haagan kampuksen Place to be Haaga -hanketta, joka on oppimiskonsepti ja yksi muoto yritysyhteistyöstämme. Hankkeessa mukana olevat yritykset, kuten Fiskars ja Paulig sekä eri ravintolat, ovat erittäin sitoutuneita toiminnan kehittämiseen. Yhdessä kehitellään ideoita, joita testataan ja joita myös yritykset yhdessä kehittävät eteenpäin.

-1500 opiskelijaa käy joka päivä syömässä Haaga place to be:n lounasravintolassa. Ideana on oppia ja kokeilla yhdessä -yritysten, opiskelijoiden ja henkilöstön yhteistyöllä, Risto Karmavuo summasi.

Karmavuo kysyi osallistujilta ideoita siihen, miten jakaa tietoa kumppaneiden kanssa. Yhdessä todettiin, että jakaminen on myös kulttuurikysymys, ja Suomessa on keskimääräistä yleisempää tiedon läpinäkyvyys.

 

 

Lehtori Pasi Tuominen (kuvissa alla) kävi läpi The Box -hanketta ja näytti videolta hankkeessa tehtyjä projekteja. The Boxissa säädetään elämyksiä valoja ja kuvamaisemaa vaihtamalla, musiikkia, tuoksuja ja lämpötiloja säätämällä. Haagan kampuksella opiskelijat ovat voineet testata ideoitaan The Boxin avulla. Kampuksella on järjestetty esimerkiksi virtuaalisauna järven rannalla, vietnamilainen katukeittiö tarjoiluineen ja virtuaalinen Starbucks-kahvila. Gastro-messuilla osallistujat kokivat ruokamatkan läpi Suomen.

Tuominen pyysi osallistujia ideoimaan, millainen on oppimisen tulevaisuus ja millaisia oppimisympäristöjä voimme luoda.

 

 

 

Teksti ja kuvat Sanna Leporanta