Olet täällä

Haaga-Helian maksuttomat tukitoimet olivat monen yrittäjän pelastus

18.06.2020
Haaga-Helian maksuttomat tukitoimet olivat monen yrittäjän pelastus

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu keskeytti kesäkuun alussa koronavirusepidemiaan liittyvät tukitoimensa. Kevään 2020 aikana kymmenet pienet yritykset saivat Haaga-Helialta veloituksetonta konsultointiapua sekä koulutusta rahoituksen hakemiseen ja toimintojensa kehittämiseen. 

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu keskeyttää koronavirusepidemian aikaiset veloituksettomat tukitoimensa. Päätös astui voimaan 8. kesäkuuta 2020, kun Business Finlandin haku Liiketoiminnan kehitysrahoitukseen häiriötilanteissa päättyi. Samaan aikaan sulkeutui myös ELY-keskusten rahoitushaku yrityksille poikkeustilanteessa, jonka vuoksi ilmaiselle konsultointiavulle ei nähdä enää tarvetta.

Kevään 2020 aikana Haaga-Helia auttoi Head of R&D Hannu Vahteran vetämässä projektissa​ yhteensä noin viittäkymmentä eri pk-yritystä häiriötilannerahoituksen hakemisessa, joista osan kanssa sovittiin myös yhteisistä kehittämisprojekteista. 

Päätös maksuttomien tukitoimien lopettamisesta ei tule vaikuttamaan sovittuihin kehitysprojekteihin.

HAAGA-HELIAN tarjoaman konsultointiavun lisäksi ammattikorkeakoulu tarjosi tukemilleen yrityksille myös veloituksettoman Digiklinikka-koulutuksen, johon osallistui yhteensä 12 yrittäjää kahdeksasta eri yrityksestä. Liiketalouden lehtori Johanna Mäkeläisen vetämällä klinikalla yrittäjiä opastettiin muun muassa hakukoneoptimoinnissa, kotisivujen ylläpitämisessä, markkinoinnin automaatiossa sekä digitaalisessa markkinoinnissa.

 Kaksiosainen digiklinikka tarjosi yrittäjille mittavan tietopaketin digitaaliseen toimintaympäristöön liittyviä asioita. Tietenkään kaikkea tietoa ei voinut omaksua kerralla, mutta laadittuun materiaaliin on helppo palata uudestaan, hän toteaa.

Mäkeläisen mukaan koulutuksen jälkeen yrittäjistä suorastaan huokui päättäväistä 'tartutaan toimeen' -asennetta. Yrittäjät kokivat saaneensa klinikalla uusia työkaluja yrityksensä hallinnointiin ja kehittämiseen.

 Ei kai sitä kouluttaja paljoa parempaa palautetta voisi toivoakaan, hän sanoo.

HAAGA-HELIAN asiantuntijat osallistuivat kevään aikana myös useisiin muutoksia ja kriisitilanteita käsitelleisiin​ webinaareihin, joista viimeisin oli Helsingin kaupungin kanssa yhteistyössä toteutettu, erityisesti matkailu- ja ravintola-alalle suunnattu luentosarja. Luennoilla käsiteltiin muun muassa saatavilla olevia tukimuotoja, tuotteistamista sekä digitalisointia ja markkinointia muuttuvissa tilanteissa.

Helsingin kaupungin kanssa yhteistyössä järjestettyjen webinaarien lisäksi asiantuntijamme osallistuivat Design District Helsingin webinaariin, jossa asiantuntijamme opasti muun muassa hakukoneoptimoinnissa ja verkkokaupan kehittämisessä korona-aikaan.

Haaga-Helia on ollut jo pitkään edelläkävijä, mitä tulee yritysyhteistyöhön, ja viimeistään koronaepidemian aikaiset toimet osoittavat ammattikorkeakoulun pysyvän myös vastaisuudessa alueensa yrittäjien pitkäjänteisenä kumppanina ja elinvoimaisuuden tukijana.

Haaga-Helialla tiedetään, että tulevaisuuden yritykset tehdään tänään.​