Olet täällä

Haaga-Heliaan Euroopan ensimmäinen tekoälyyn ja biometriikkaan keskittynyt myynnin huippulaboratorio SalesLab

23.10.2018
Haaga-Heliaan Euroopan ensimmäinen tekoälyyn ja biometriikkaan keskittynyt myynnin huippulaboratorio SalesLab

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ottaa askeleen kohti myynnin tulevaisuutta avaamalla tiistaina 23.10. Euroopan ensimmäisen tekoälyyn ja biometriikkaan keskittyneen myynnin huippulaboratorion SalesLabin Pasilan kampuksella. Kyseessä on myynnin opiskelijoille ja myynnin kehittämistä haluaville yrityksille aivan uusi tapa tutkia ja kehittää monikanavaista myyntiä, asiakaskohtaamisia sekä vuorovaikutusta.  

Vastaavanlainen tunteiden merkitykseen vuorovaikutustilanteissa erikoistunut Lab on maailman parhaimpien yliopistojen joukkoon kuuluvissa Harvardin yliopistossa ja Massachusetts Institute of Technologyssä Yhdysvalloissa.

SalesLabin lisäksi Haaga-Heliassa avataan myös eComLab, joka keskittyy verkkokauppatoiminnan kehittämiseen. Molempien labien takana on pitkä yhteinen tuotekehitys Suomessa toimivien yritysten kanssa. Investointi uusiin kehitysympäristöihin on ollut yksi Haaga-Helian tämän vuoden suurimmista.

”Haaga-Helia on myynnin johtavana korkeakouluna Suomessa ottanut ison askeleen myynnin tulevaisuuteen perustamalla SalesLabin, jonka avulla myyjä pääsee selville siitä, mitä asiakas oikeasti ajattelee. Myyntiosaaminen on noussut yhä tärkeämmäksi globaalissa ja digitalisoituvassa toimintaympäristössä, jossa asiakkailla ja ostajilla on yhä enemmän valtaa ostopäätöstä tehdessään. Siksi se on Haaga-Heliassa yksi strateginen ydinosaamisalue. Vuorovaikutustaitojen oppiminen edellyttää toistuvaa harjoittelua, ulkopuolista analyysiä, palautetta ja reflektointia. Näin voimme Suomessa saavuttaa korkeatasoista myyntiosaamista ja auttaa yrityksiämme viemään jo vankkaa teknistä ja muuta substanssiosaamista menestyksekkäästi maailmalle”, sanoo Haaga-Helia ammattikorkeakoulun rehtori Teemu Kokko.

Yhteistyötä yritysten kanssa

”SalesLab hyödyntää tekoälyä käyttäviä ohjelmistoja, jotka mittaavat henkilön tunnereaktiota ja sen voimakkuutta. Tunnereaktioita analysoimalla saamme mahdollisuuden kehittää kaikkia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi myyntipuheita ja -esityksiä sekä verkkoasiointia. SalesLab hyödyntää tekniikkaa, jonka avulla kasvojen ilmeistä, eleistä ja pään liikkeistä teemme luotettavia päätelmiä asiakkaan tunnereaktioista. Tiedon avulla myyjä pystyy kehittämään omia vuorovaikutustaitojaan ja tarjoamaan entistä paremman asiakaskokemuksen”, kertoo Haaga-Helian ammattikorkeakoulun SalesLab Manager Heidi Kock.

"Verkkokauppa on helppo perustaa, mutta asiakkaiden luottamuksen saavuttaminen ja myynnin kehittäminen vaativat uutta osaamista – ja kokeilukulttuurin omaksumista. 
eComLab on ympäristö, jossa avaamme asiakkaan ostopolun neljään eri vaiheeseen, ja tarjoamme moderneja työvälineitä mm. hakusanaoptimointiin, asiakkaan ostopolun visualisointiin, chatin käyttöön ja digimarkkinoinnin toteuttamiseen", toteaa TKI-päällikkö Tuija Toivola eComLabin tavoitteista.  

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja, rehtori, Teemu Kokko, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh 050 555 1131, teemu.kokko@haaga-helia.fi
SalesLab Manager, Heidi Kock, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh 040 488 7543, heidi.kock@haaga-helia.fi (Sales Lab)
TKI-päällikkö, Tuija Toivola, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh 040 773 3364, tuija.toivola@haaga-helia.fi (eComLab)