Olet täällä

E-Signals: Yleisö ohjaa sisältöä – syrjäyttääkö yleisösuunnittelu mediasuunnittelun?

16.10.2017
E-Signals: Yleisö ohjaa sisältöä – syrjäyttääkö yleisösuunnittelu mediasuunnittelun?

Kun mediatalojen kilpailu kovenee, on sisällön oltava entistä paremmin yleisöä kiinnostavaa. Kehityssuunta kasvattaa yleisöanalytiikan hyödyntämistä media-alalla. Haaga-Helian journalismin koulutusohjelman lehtori Raisa Koivusalo tarkastelee e-Signals—blogitekstissään Yleisö ohjaa sisältöä – syrjäyttääkö yleisösuunnittelu mediasuunnittelun median murrosta juuri yleisödatan näkökulmasta.

-Yleisödatan kokoaminen merkitsee syvällistä journalistisen toimintaympäristön muutosta. Tieto yleisön käyttäytymisestä ei muuta vain toimittajan tai median yleisösuhdetta, vaan mullistaa myös toimituksellista prosessia, Koivusalo kirjoittaa. Yleisödatan hyödyntämiseen on liitetty myös huoli toimituksellisen sisällön kapenemisesta ja joidenkin yhteiskunnallisesti merkittävien aiheiden paitsioon jäämisestä. Tästä huolimatta laadukas ja monipuolinen sisältö palvelee edelleen parhaiten mediaa ja sen yleisöjä.

e-Signals tarjoaa sisältöjä Haaga-Helian osaamisalueilta kiinnostavasti ja vaikuttavasti. Onko mielessäsi juttuidea? Ota yhteyttä julkaisut@haaga-helia.fi.