
PEDA-JOPO - Pedagogista johtamista positiivisesti

PEDA-JOPO - Pedagogista johtamista positiivisesti-koulutuskokonaisuuden tavoitteena on vahvistaa oppilaitosyhteisön pedagogista johtamista ja kehittämistyötä positiivisen psykologian ja yhteiskehittämisen keinoin.
Koulutuksessa osallistujat vahvistivat omaa pedagogisen johtamisen ajattelua ja oppivat paremmin luomaan selkeitä toimintatapoja ja ohjaamaan omaa toimintaa. Osallistujat sisäistivät, että pedagoginen johtaminen ulottuu koko oppilaitosyhteisöön ja on osa kaikkien osaamista.
Koulutuksessa tuotiin esille positiivisen psykologian periaatteita sekä yhteiskehittämisen ja muotoiluajattelun keinoja toiminnan kehittämiseen. Osallistavilla työtavoilla työn imu ja positiivinen ilmapiiri luokassa ja opettajayhteisössä lisääntyy ja työhyvinvointi kasvaa. Koulutuksessa annettiin valmiuksia digitaalisten työvälineiden käyttöön pedagogisessa johtamisessa ja kehittämisessä.
Kohderyhmä: Kohderyhmänä toimivat ammatillisen koulutuksen/ vapaan sivistystyön opettajat, esihenkilöt ja johtajat
Tavoitteet
Koulutuksen tavoite oli lisätä koko työyhteisön tietoisuutta
- pedagogisesta johtamistoiminnasta
- positiivisesta psykologiasta
- oppilaitosyhteisöä osallistavasta kehittämistyöstä
- muotoiluajattelusta johtamisen ja kehittämisen välineenä
Koulutuksen aikana kehitettiin yhteisöllisesti erilaisia toimintatapoja organisaatioissa tapahtuvien kokeilujen kautta. Lisäksi koulutuksessa vahvistettiin jokaisen opettajan yksilöllisiä toimintatapoja mahdollistaen uudenlaiset opettajan työn toimintatavat ja pedagogiset menetelmät.
Toteutus
Koulutus toteutettiin kokonaan verkkoympäristössä, joka mahdollisti myös erilaisten digitaalisten toimintatapojen opettelemisen.
Koulutusosiot
Miten johtaa pedagogisesti
Koulutusosiossa
- Tunnistettiin pedagogisen johtamisen paikat ja johtamistyön laatu.
- Jäsennettiin pedagogista johtamista: organisaation johtamistoimintana, konsultatiivisena työotteena ja itsensä johtamisena, verkostojen johtamisena.
- Avattiin johtamistyön mahdollisuudet tukea ja kehittää yhteisopettajuutta ja työelämäyhteistyötä.
- Kehitettiin omaa johtamistyötä sekä digitaalisia ratkaisuja johtamistyössä.
Toteuttamistapa
Koulutusosio toteutettiin verkko-opintoina ja itsenäisesti tehtävinä ohjattuina opintoina. Koulutusosio sisälsi 3 koulutuspäivää ja sen lisäksi omaa organisaatiota ja/tai itseään kehittäviä ja pedagogiseen johtamiseen liittyviä kehittämistehtäviä. Koulutusosion pystyi suorittamaan erillisenä tai kytkemään muihin osioihin.
Koulutus oli suunnattu koulujen johtohenkilöstölle ja kehittäjille.
Toteutusaika
Koulutus toteutettiin räätälöitynä sopimuksen mukaan.
Positiivinen pedagogiikka johtamisessa
Koulutusosion sisältöjä olivat:
- johtaminen positiivisen pedagogiikan näkökulmasta
- vuorovaikutus ja yhteistyö, myönteiset ihmissuhteet ja niiden vaikutus
- vahvuusajattelun ymmärtäminen ja sisäistäminen omassa toiminnassa
- kannustus ja kannustamisen erilaiset tavat sekä niiden kehittäminen kouluorganisaatiossa
- myönteiset tunteet, tunnejohtaminen ja niiden tukeminen, resilienssin vahvistamisen keinoja
- motivaation merkitys koulu- ja työyhteisössä
- itsensä johtaminen muutoksessa
- työn imu ja sen monet mahdollisuudet muutostilanteissa
- verkkoympäristön ja verkkovuorovaikutuksen hyödyntäminen johtamisessa
Toteuttamistapa
Koulutusosio toteutettiin verkko-opintoina ja itsenäisesti tehtävinä ohjattuina opintoina. Koulutusosio sisälsi 3 koulutuspäivää ja sen lisäksi omaa organisaatiota ja/tai itseään kehittäviä ja pedagogiseen johtamiseen liittyviä kehittämistehtäviä. Koulutusosion pystyi suorittamaan erillisenä tai kytkemään muihin osioihin.
Toteutusaika
Koulutus toteutettiin räätälöitynä sopimuksen mukaan.
Koulutus oli suunnattu opettajille, koulutuksen johtohenkilöstölle ja kehittäjille.
Muotoiluajattelu johtamisessa ja kehittämisessä
Koulutusosion sisältöjä olivat:
- muotoiluajattelu ja uudistuva organisaatio
- palvelumuotoilun prosessi
- yhteiskehittäminen muutoksen ajurina
- design-ajattelulla muotoillaan organisaatiota
- oma kehittämistyö omassa koulutusorganisaatiossa
Toteuttamistapa
Koulutusosio toteutettiin verkko-opintoina ja itsenäisesti tehtävinä ohjattuina opintoina. Koulutusosio sisälsi 3 koulutuspäivää ja sen lisäksi omaa organisaatiota ja/tai itseään kehittäviä ja pedagogiseen johtamiseen liittyviä kehittämistehtäviä. Koulutusosion pystyi suorittamaan erillisenä tai kytkemään muihin osioihin.
Toteutusaika
Koulutus toteutettiin räätälöitynä sopimuksen mukaan.
Koulutus oli suunnattu opettajille, koulutuksen johtohenkilöstölle ja kehittäjille.
Pedagoginen johtaminen opettajan työssä
Kohderyhmä: ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön opettajat ja opetuksen kehittäjät
Koulutusosion sisältöjä olivat
- pedagogisen johtamisen idea opettajan työn näkökulmasta
- yhteisopettajuus ja sen toiminnan kehittäminen
- työelämäyhteistyön kehittäminen
- hankkeiden johtaminen ja hanketyön organisointi pedagogisena johtamisena
- opettaja- ja opiskelijalähtöisen työskentelyn kehittäminen
- digitaalisen työvälineet pedagogisen johtamisen apuna
Toteuttamistapa
Koulutusosio toteutettiin verkko-opintoina ja itsenäisesti tehtävinä ohjattuina opintoina. Koulutusosio sisälsi 3 koulutuspäivää ja sen lisäksi omaa organisaatiota ja/tai itseään kehittäviä ja pedagogiseen johtamiseen liittyviä kehittämistehtäviä. Koulutusosion pystyi suorittamaan erillisenä tai kytkemään muihin osioihin.
Milloin: Koulutus on päättynyt.
Kohderyhmä: Ammatillisen koulutuksen/ vapaan sivistystyön opettajat, esihenkilöt ja johtajat
Toteutustapa: Koulutus toteutettiin Zoom-verkkoympäristössä, jolloin oli mahdollista opetella myös erilaisia digitaalisia toimintatapoja.
Hinta: Koulutushanke on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta ja osallistujille maksutonta.
