Tunnus: GER8LH001
Laajuus: 3 op (81h)
Ajoitus: 1. - 6. lukukausi
Opetuskieli: saksa ja suomi
Opintojakson taso: perusopinnot
Opintojakson tyyppi: vapaasti valittava
Lähtötasot ja sidonnaisuudet
Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja, eikä sidonnaisuutta muihin opintojaksoihin.
Oppimistavoitteet
Opiskelija saavuttaa eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason A1 suoritettuaan Saksan perusteet 1 ja 2.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää saksan ääntämisen perusperiaatteet, hallitsee yleiskielen sanastoa työelämän ja vapaa-ajan tarpeisiin sekä ymmärtää yksinkertaista puhuttua kieltä. Hän ymmärtää saksankielisen markkina-alueen eri kulttuurien välistä viestintää ja toimii sen mukaan.
Sisältö
- Perusrakenteita
- Ääntämisen periaatteet
- Saksankielisten maiden maantuntemusta ja kulttuuria
- Tervehdykset, esittelytilanteet, voinnin kysyminen
- Itsestä, perheestä, ystävistä, opiskelusta ja työstä kertominen
- Ravintolassa, kahvilassa asiointi, ruoka ja juoma
Työelämäyhteydet
Käytetään mahdollisimman paljon autenttista ja tulevia työelämän kommunikaatiotilanteita tukevaa materiaalia.
Kansainvälisyys
Kannustetaan opiskelijoita osallistumaan opiskelija- ja harjoitteluvaihtoon ja kotikansainvälistymiseen. Informoidaan opiskelijoita ajankohtaisista kv-tapahtumista.
Opetus- ja oppimismenetelmät
Opintojakso edellyttää 81 tuntia opiskelijan työtä, jonka jakautuminen lähiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn vaihtelee toteutuskohtaisesti. Tarkemmat tiedot yksittäisistä toteutustavoista löytyvät opintojaksokohtaisista toteutussuunnitelmista Winhasta.
Oman oppimisen arviointi 1 h
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT)
Kurssia ei voi suorittaa ahotoimalla.
Vastuuopettajat
Ria Heiska
Pirjo Takanen-Körperich
Oppimateriaalit
Kauppi E. & Simon H. FAHRPLAN (tekstit ja sanastot). Tammi, Helsinki.
Kauppi E. & Simon H. FAHRPLAN (kielioppi ja harjoitukset). Tammi, Helsinki.
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Jakson perussanaston, sanontojen ja perusrakenteiden hallinta sekä selviäminen saksan kielellä erilaisissa viestinnällisissä tilanteissa.
Suoritus arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
1 (min. 40 %
tavoitteesta) |
3 (min. 70 %
tavoitteesta) |
5 (min. 90 %
tavoitteesta) |
---|
Opiskelija kykenee joskus ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen ovat rakenteiden ja / tai ääntämisen osalta välttävällä tasolla. Opiskelija tunnistaa yksinkertaisia rakenteita ja usein käytettyjä ilmauksia erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. |
Opiskelija kykenee usein ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen ovat rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta hyvällä tasolla. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa yksinkertaisiin rakenteisiin ja kielenkäyttötilanteisiin. |
Opiskelija kykenee ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä onnistuneesti vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen ovat yksinkertaisten rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta erittäin hyvällä tasolla.
Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa uusiin, yksinkertaisiin rakenteisiin ja kielenkäyttötilanteisiin. |
Arviointitavat ja niiden painoarvot
Kirjallinen osuus 60 %
Suullinen osuus 40 %
Oman oppimisen arviointitehtävä ei vaikuta arvosanan muodostukseen. Tehtävä on kaikille opintojaksoille/-kokonaisuuksille yhteinen ja vastauksia käytetään myös opintojakson/-kokonaisuuden kehittämiseen. Tehtävä tehdään E-lomakkeella.