Olet täällä

Liiketalouden Master-opinnot mahdollistivat oman osaamisen kehittämisen uudelle tasolle

Liiketalouden Master-opinnot mahdollistivat oman osaamisen kehittämisen uudelle tasolle

Pitkän uran Messukeskuksessa tehnyt Pirre Sandström oli etsinyt jo kauan sopivaa väylää oman osaamisensa päivittämiseen. Haaga-Helian Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen Master-koulutusohjelma tarjosi loistavan jatkumon hänen ammatilliselle kehitykselleen.

- Master-opintojen suorittaminen on ollut haaveenani jo pitkään. Maailma muuttuu jatkuvasti, joten halusin kehittää omaa osaamistani, jotta pysyisin mukana ajankohtaisen tiedon harjalla, Sandström kertoo.

Haaga-Helia oli Sandströmille tuttu jo entuudestaan, sillä hän on suorittanut liiketalouden AMK-tutkinnon aikanaan vuonna 1997. Koulun penkille palaamisessa häntä mietitytti kuitenkin, miten opiskelun yhdistäminen onnistuisi tapahtuma-alan välillä hektiseenkin työtahtiin. Sandström päätti hakeutua opiskelemaan Haaga-Helian avoimeen ammattikorkeakouluun ja kokeilla tätä kautta, miten opiskelu sopisi hänelle.

- Avoimen ammattikorkeakoulun opinnot ovat samoja, mitä tutkinto-opiskelijatkin suorittavat. Tämä oli minulle todella tärkeä asia, sillä suoritetut opinnot pystyi sisällyttämään tutkintoon, jos hakeutui myöhemmin tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän kautta, Sandström kertoo.

Sandström teki tarkan suunnitelman opintojen etenemisestä ja aikataulusta, mutta kaikki ei kuitenkaan mennyt, kuten piti. Avoimen väylän haun tullessa ajankohtaiseksi, elämä heitti mutkia matkaan ja hakuaika ehti umpeutua. Tutkinto-opiskelijaksi pääsy oli Sandströmille kuitenkin niin iso haave, että hän päätti taistella sinnikkäästi sen toteutumisen puolesta.

- Otin yhteyttä Master-opintojen koordinoinnista vastaavaan henkilöön. Yhdessä löysimme ratkaisun, jonka ansiosta pystyin jatkamaan kovaa vauhtia eteenpäin oman suunnitelmani mukaisesti. Mielestäni tämä osoittaa huikeaa yhteistyötä koululta ja opettajilta! Tämä sai minut myös ymmärtämään, että jokaisella ihmisellä on oma polkunsa. Kun on tarpeeksi päättäväinen ja tavoittelee rohkeasti unelmiaan, niin ne voi saavuttaa, Sandström iloitsee.

Opinnot tarjoavat moderneja työkaluja nykypäivän työelämään

Sandström nostaa opintojen parhaiksi puoliksi kannustavan ilmapiirin, modernit opiskelutavat sekä kurssien moninaisuuden.

- Opintokokonaisuus on ollut todella mielenkiintoinen ja kurssit ovat kytkeytyneet toisiinsa upeasti. Niistä on ollut minulle hyötyä niin työelämässä kuin opinnäytetyön tekemisessä. Erityisesti olen pitänyt siitä, että opetellun teorian pääsee suoraan soveltamaan käytäntöön tehtävien muodossa, hän kertoo.

Sandström suuntautuu opinnoissaan myynnin ja asiakaskokemuksen johtamiseen, mutta opinnot ovat sisältäneet muun muassa myös palvelumuotoilun, muutoksen johtamisen ja verkkokaupan kursseja.

- Opinnot ovat tuoneet ymmärrystä moniin asioihin, esimerkiksi siihen, mikä on hyvää omassa yrityksessämme verrattuna muihin, missä olemme edelläkävijöitä ja missä on sitä kehitettävää. Lisäksi opinnot ovat tarjonneet ajatuksia herättäviä keskusteluja niin opettajien kuin opiskelijakollegoiden kanssa, Sandström summaa.

Opintojen kautta Sandström on päässyt perehtymään myös itselleen täysin uusiin asioihin. Välillä tiedon löytäminen ja uuden oppiminen ovat vaatineet kärsivällisyyttä ja omaa panostusta, mutta Sandströmille tämä on ollut tervetullut haaste.

- Esimerkiksi verkkokauppakurssilla piti käyttää erilaisia SEO- ja SEM-työkaluja, joita en ollut aiemmin käyttänyt. Lähdin etsimään itsenäisesti näistä lisää tietoa, opettelin käyttämään työkaluja sekä tekemään verkkokauppasivut. Siitä tulee todella hyvän fiilis, kun oppii tekemään jotakin, mitä ei olisi ikinä kuvitellut tekevänsä, hän toteaa.

Opinnäytetyöstä käytännön oppeja omaan työhön

Sandström aloitti työt Messukeskuksessa suoraan koulun penkiltä tradenomiksi valmistumisen jälkeen. Siellä hän on hiljalleen edennyt tapahtumakoordinaattorista projektipäälliköksi. Työssään hän on päässyt mukaan kehittämään Messukeskuksen toimintaa ja laatuprosesseja asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen osalta.

Intohimoisesti asiakaskokemuksen kehittämiseen suhtautuva Sandström näki opintoihin kuuluvassa opinnäytetyössä tilaisuuden löytää uusia kehittämisen muotoja omaan työhönsä. Messukeskukselle tehtävässä opinnäytetyössä hän tutkii yrityksen B2B-asiakaskokemuksen kehitystä tulevaisuuden kannalta yhdessä kollegansa kanssa.

- Haaga-Heliassa samalla linjalla opiskeleva kollegani ehdotti, että koska olemme molemmat kiinnostuneita asiakaskokemuksen kehittämisestä, niin mitä jos tekisimme opinnäytetyön yhdessä. Tulimme siihen tulokseen, että yhdessä tekemällä voisimme saada aiheesta entistä enemmän irti. Lisäksi aihe koettiin työpaikallamme arvokkaaksi ja saimme sieltä paljon tukea ja kannustusta, Sandström kertoo.

Sandström uskoo, että keväällä jyllännyt koronaepidemia on tuonut tapahtuma-alalle pysyviä muutoksia.

- Uskon, että virtuaalitapahtumat tulevat jatkossa lisääntymään, jos ei muuten, niin ainakin osana varsinaista kasvokkain tapahtuvaa tapahtumaa. Tulevaisuudessa tarvitaan kykyä reagoida nopeasti muutoksiin, olla ketteriä kehittämään uutta ja muuttumaan. On hienoa, että Haaga-Helian opinnoissa on käyty läpi näitäkin asioita ja saatu valmiuksia tulevaisuuden varalle, hän kertoo.

Tutustu Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen Master-koulutukseen