Kuvituskuvassa talouden ja vihreän siirtymän ikoneita ja kaupunkisilhuetti

Tekoälyohjattu tarkka tiedonsaanti keskisuurissa yrityksissä

IDC:n tekemän ja Forbesin raportoiman tutkimuksen mukaan data-alan ammattilaiset menettävät viikoittain 50 prosenttia työajastaan – 30 prosenttia tiedon etsimiseen, hallintaan ja valmisteluun sekä 20 prosenttia päällekkäiseen työhön. Tämä vähentää tehokkuutta ja tietoon perustuvan päätöksenteon mahdollisuuksia yrityksissä.

Tekoälyohjattu tarkka tiedonsaanti keskisuurissa yrityksissä -valmisteluhankkeen tavoitteena oli kehittää kattava hakemus Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) vuoden 2024 tutkimusrahoitushakua varten.

Hankeideassa oli kyse tiedonsaannin parantamisesta yrityksissä tekoälylähtöisen lähestymistavan avulla. Sillä pyritään vastaamaan haasteeseen, jonka mukaan yritysten työntekijät käyttävät liikaa aikaa tiedon yhdistämiseen hajanaisista, strukturoiduista ja strukturoimattomista lähteistä, kuten asiakirjahallintajärjestelmistä, muistiinpanotyökaluista, intraneteistä, sähköposteista, tietokannoista ja muista lähteistä.

Datamassasta relevanttia tietoa

Hankeidean toimialakohtaisessa lähestymistavassa hyödynnetään generatiivista tekoälyä ja suuria kielimalleja (LLM) tiedon saatavuuden parantamiseksi keskisuurissa yrityksissä. Samalla puututaan tämän teknologian rajoituksiin toimialakohtaisen lähestymistavan, strukturoidun tiedon ja kokonaisvaltaisen järjestelmäkehityksen kautta. Tässä lähestymistavassa hyödynnetään tietojen valmistelua, tunnistetaan tietojen sisäiset suhteet ja ymmärretään kyselykonteksti. Ensisijaisena tavoitteena on muuttaa tapaa, jolla organisaatiot, erityisesti keskisuuret yritykset, joilla on usein suuria määriä sekä strukturoitua että strukturoimatonta dataa mutta rajallinen asiantuntemus, hyödyntävät tietovarantojaan.

Tässä muutoksessa keskitytään siihen, että yritykset voivat poimia datamassasta tietoja, jotka liittyvät niiden uniikkeihin liiketoimintatarpeisiin. Tämän ansiosta työntekijät voivat käyttää alakohtaisia tekoälyyn perustuvia assistentteja keskustellakseen yrityksen datan kanssa ja saadakseen täsmällisiä ja relevantteja vastauksia kysymyksiinsä. Tuloksena on parempi tuottavuus, tietoon perustuva päätöksenteko, parempi työn laatu ja työtyytyväisyys, sekä asiantuntijoiden ajansäästö, jolloin he voivat aidosti keskittyä lisäarvoa tuottaviin tehtäviin.

Erilaiset käyttötapaukset tarkastelussa

Valmisteluhankkeessa tarkasteltiin useita käyttötapauksia eri liiketoimintatoiminnoissa. Asiakastuessa tekoäly voi auttaa vastaamaan tuotteita tai palveluja koskeviin kyselyihin, antamaan teknistä tukea ja ratkaisemaan reklamaatioita. Myynnissä se voi suositella tuotteita tai palveluja asiakkaan tarpeiden perusteella ja käsitellä rutiinitiedusteluja. Se voi auttaa palvelujen suunnittelussa ja parantamisessa analysoimalla asiakaspalautetta ja tuottamalla ratkaisuideoita. Liiketoiminnan kehittämisessä se voi tuottaa strategisia näkemyksiä markkinoille pääsyä varten ja luoda markkinointisisältöä.

Toinen käyttötapaus on työhön perehdyttämisen parantaminen antamalla yksityiskohtaisia vastauksia työntekijän kysymyksiin yrityksen käytännöistä, tunnistamalla osaamisvajeita ja tuottamalla henkilökohtaista koulutussisältöä. Taitojen hallinnassa ja asiantuntijahaussa se voi tunnistaa osaamisvajeita työvoimassa, etsiä tarvittavia asiantuntijoita ja tarjota täydennyskoulutussuosituksia. Käyttötapausten tarkka rajaus tehtiin hakemuksen valmisteluvaiheessa yhdessä yritysten kanssa niiden tarpeiden mukaan.

Valmisteluhankkeen tuloksena jätettiin tutkimushankehakemus Innovaatio- ja osaamisverkostot -teeman hakuun 30.7.2024.

Tekoälyohjattu tarkka tiedonsaanti keskisuurissa yrityksissä

Kesto: 3/2024–9/2024

Rahoitus: EAKR

Projektipäällikkö: Janne Kauttonen

Ota yhteyttä