Majoitus-, ravintola- ja matkailuliiketoiminnan polkuopinnot, monimuoto -opintokokonaisuus, 25 op
Kehitä osaamistasi opiskelemalla Haaga-Helian avoimessa ammattikorkeakoulussa! Löydät alta tarkemmat tiedot opintokokonaisuuden sisällöstä.
Opintokokonaisuuden tiedot
Ilmoittaudu avoimen ammattikorkeakoulun opintoihin ilmoittautumisjärjestelmässämme. Opintoihin ei ole pohjakoulutusvaatimuksia. Tarkista mahdolliset esitietovaatimukset opintojaksokuvauksesta. Ilmoittautuminen on sitova ja opiskelijat hyväksytään mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Jos sinua kiinnostava opinto on täynnä, voit ilmoittautua jonoon.
Koulutuksen sisältö
Palvelu, tuote ja laatu
Palvelu, tuote ja laatu
Osaamistavoitteet
Osaa analysoida ja kehittää majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja. Ymmärtää palvelun, tuotteiden ja laadun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä, sekä osaa suunnitella kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä. Osaa tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset majoitus- ja ravintolaliiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa.
Sisältö
Majoitus- ja ravintola-alan trendit, konseptit ja toimintaympäristö. Palvelun, tuotteen ja laadun merkitys liiketoimintaympäristössä. Asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden merkitys liiketoiminnan kehittämisessä. Alan erilaiset ansaintaperiaatteet, kannattavuuslaskelmat ja tunnusluvut. Tuotesuunnittelun osa-alueet ja tuotteistaminen. Majoitus -ja ravintolapalvelujen hinnoittelumenetelmät.
Asiakas- ja henkilöstökokemuksen kehittäminen
Asiakas- ja henkilöstökokemuksen kehittäminen
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut opiskelija osaa hahmottaa palvelukokemuksen kehittämisen merkityksen liiketoiminnassa. Osaa analysoida asiakkaan polkua ja sen eri osa-alueita. Tunnistaa erilaisia asiakkuuksia majoitus- ja ravintolapalveluiden käyttäjinä. Osaa soveltaa tutkimustietoa, sekä asiakaskokemuksen ja henkilöstökokemuksen kehittämisen teorioita. Osaa ohjata, tuotteistaa ja kaupallistaa palveluelämyksiä ja -prosesseja.
Sisältö
Majoitus- ja ravintola-asiakkaan profiilin ja asiakaspolun vaiheiden tunnistaminen. Asiakaskokemuksen sekä henkilöstökokemuksen tutkimustiedon analysointi ja teorioihin tutustuminen. Palveluelämyksen tuotteistaminen, tarinallistaminen ja kaupallistaminen palvelupolkua hyödyntäen.
Majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintaympäristö
Majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintaympäristö
Osaamistavoitteet
Tunnistaa majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintaympäristön, kuten toimijat, liikeideat ja tunnusluvut. Osaa käyttää majoitus- ja ravintola-alan käsitteitä, tilastoja ja tuntee alan lainalaisuuksia. Ymmärtää vastuulliset toimintamallit majoitus- ja ravintola-alalla. Osaa suunnitella ja hallita henkilöstöresursseja tehokkaasti, sekä tuntee työehtosopimuksen keskeisen sisällön ja osaa laatia työvuorolistan.
Sisältö
Tällä kurssilla perehdytään majoitus- ja ravintola-alan liiketoimintaympäristöön (toimijat, liikeideat ja tunnusluvut). Tutustutaan majoitus- ja ravintola-alan käsitteistöön, tilastoihin ja alan lainalaisuuksiin. Opit oikein resurssoidun työvuorolistan tekemisen, josta on paljon hyötyä tulevaisuudessa. Kurssi paneutuu myös vastuullisuuteen, sekä palvelutarjonnan ja toimintamallien merkitykseen.
Vieraanvaraisuusalan perusteet ja tulevaisuus
Vieraanvaraisuusalan perusteet ja tulevaisuus
Osaamistavoitteet
Opintojakson hyväksytysti suoritettuaan opiskelija osaa:
1. Hahmottaa matkailu- ja vieraanvaraisuusalan tärkeimmät kehitysvaiheet.
2. Ymmärtää alan sidosryhmien (esim. asiakkaat, työntekijät, yritykset)
tarpeiden ja toiveiden muutokset eri ajanjaksoilla.
3. Ymmärtää kansainvälisen kompetenssin tärkeyden vieraanvaraisuusalla, mukaan lukien kulttuurin, perinteet, tavat ja etiketin.
4. Hahmottaa tärkeimmät muutosvoimat ja suuntaukset,
jotka vaikuttavat vieraanvaraisuusalan tulevaisuuteen.
Sisältö
1. Vieraanvaraisuuden historia ja kehitys.
2. Historiallisen kontekstin merkitys nykypäivän vieraanvaraisuusalalle.
3. Tavat ja kulttuuri vieraanvaraisuusalalla.
4. Vieraanvaraisuusalan tulevaisuutta muokkaavat liikkeellepanevat voimat.
Professional English
Professional English
Osaamistavoitteet
After completing this course or acquiring corresponding learning elsewhere the student
- Can describe themselves and their competence in a positive, sales-oriented way in English.
- Knows the most central terminology of their field in English and is able to learn more independently.
- Can present an organization in their field, the industry and its operations in English.
- Can speak English in typical work-related situations in their field.
- Knows principles of multicultural communication and can adapt their communication in work-related situations according to those principles.
- Can evaluate their language and culture related competence and assess possible needs for development.