Tulevaisuus on kivijalkakauppojen - Future Touchless Shop -hankkeessa hyödynnetään tekoälyä kivijalkakauppojen kehittämiseksi

Julkisuudessa on jo pitkään arvioitu, että kivijalkakaupat ovat tulleet tiensä päähän. On ennakoitu, että ihmisten ostotottumukset ovat murrosvaiheessa ja verkkokauppa selviää kilpailusta voittajana. Haaga-Helia ja Metropolia ammattikorkeakoulut ovat käynnistäneet Future Touchless Shop -hankkeen, jossa selvitetään miten tekoälyn ja XR-teknologian avulla voitaisiin löytää uusia mahdollisuuksia kivijalkakaupoille.

Tulevaisuus on kivijalkakauppojen -  Future Touchless Shop -hankkeessa hyödynnetään tekoälyä kivijalkakauppojen kehittämiseksi
News article

Body

Lumi on suomalainen, kestävään kehitykseen panostava laukku- ja asustemerkki, jolla on kivijalkakauppa Aleksanterinkadulla Helsingin keskustassa. Verkkokaupan ohella Lumi on halunnut panostaa vahvaan asiakaskokemukseen myös fyysisessä liikkeessä. Future Touchless Shop -hankkeessa on kehitetty Lumi Game -niminen mobiilipeli, jota pelaamalla asiakas voi saada muun muassa alennuskuponkeja liikkeeseen. Pelaajia myös kannustetaan jakamaan tuloksia Instagram-tileillään.

Kauppakeskus Citycenterissä sijaitsevasta Rosebud-kirjakaupasta löytyy puolestaan tekoälyllä toimiva Rosebotti-robotti, joka auttaa asiakkaita muun muassa löytämään kirjoja oikeilta hyllyiltä, myöhemmin Rosebotti voi myös antaa kirjavinkkejä asiakkaille.

- Rosebotti-hahmo on söpö ja sympaattinen, ja se toimii hyvin ja loogisesti, asiakaspalautteissa todettiin.

Huhut kivijalkakaupan kuolemasta liioiteltuja

Lumi ja Rosebud ovat ensimmäiset kivijalkakaupat, joiden hankkeen puitteissa kehitetty sovellus saadaan käytännön testaukseen. Hankkeen tavoitteena on kehitettää kivijalkakaupoille uudenlaisia terveysturvallisia ja elämyksellisiä konsepteja, joilla voidaan parantaa kivijalkakauppojen houkuttelevuutta ja kilpailukykyä. Samalla tuotetaan uudenlaisia toimintamalleja, teknologioita ja osaamista erityisesti Uudellamaalla sijaitsevien kivijalkakauppojen kehityksen tueksi.

- Viime vuosina odotukset verkkokaupan kehittämisen suhteen ovat olleet suuremmat, mutta on hyvä muistaa, että verkkokauppa ja perinteinen kivijalkakauppa voivat hyvin tukea toisiaan. Kivijalkakaupasta etsitään esimerkiksi uudenlaisia asiakaskokemuksia ja ne edustavat monelle urbaania kaupunkikulttuuria, josta halutaan pitää kiinni. Pyrimme Future Touchless Shop -hankkeessa tukemaan ja auttamaan kivijalkakauppoja löytämään uusia asiakkaita ja ottamaan käyttöön uutta teknologiaa, toteaa hankkeen vetäjä projektipäällikkö Tuija Toivola.


Contact text

Projektipäällikkö Tuija Toivola, tuija.toivola@haaga-helia.fi tai puh 040 7733364