Pedaforum 2022: kaksi päivää, 130 esitystä ja 600 osallistujaa

Haaga-Helia sai kunnian olla ensimmäinen ammattikorkeakoulu, joka järjesti itsenäisesti vuoden suurimman korkeakouluopetukseen keskittyvän Pedaforum – korkeakoulupedagogiikan päivät -seminaarin.

Pedaforum 2022, Minna Hiillos
News article

Body

Vuoden 2022 Pedaforum järjestettiin kahden vuoden tauon Helsingin Messukeskuksessa ja Haaga-Heliassa 24.–25.8.2022. Kahden seminaaripäivän aikana kuultiin yhteensä yli 130 esitystä korkeakouluopetuksesta ja siihen liittyvästä tutkimuksesta.

Kasvokkain tapahtuva keskustelu ja mielipiteiden vaihto innosti jälleen tutkijoita ja opettajia. Tapahtuma kokosi yhteen yli 600 osallistujaa.

– Mahdollisesti pandemian aiheuttamasta parin vuoden etätyöstä johtuen vuoden 2022 Pedaforum on herättänyt paljon kiinnostusta tutkijoissa ja opettajissa. Saimme runsaasti abstrakti- ja sessioehdotuksia. Suurin osa osallistujista on osallistunut forumin tilaisuuksiin paikan päällä Helsingin Pasilassa, kertoo Ammatillisen opettajakorkeakoulun johtaja Jari Laukia.

Ammatillinen opettajakorkeakoulu on ollut päävastuussa seminaarin järjestämisestä tänä vuonna Haaga-Heliassa.

Tulevaisuus ja sen haasteet puhuttivat

Tapahtuma käynnistyi Helsingin Messukeskuksessa keskiviikkona 23.8. Haaga-Helian rehtori Minna Hiilloksen avajaispuheella. Aamupäivällä kuultiin myös ensimmäinen keynote-puhe Etelä-Tanskan yliopiston professori Alf Rehniltä.

Maailmanlaajuisesti tunnettu innovaatioiden, trendien ja luovuuden ajatusjohtaja Rehn puhui Pedaforumissa otsikolla "Olemattoman opettaminen – tulevaisuuden ja innovoinnin loputon muuttuvaisuus ja sen haasteet".

Torstaina 24.8. ensimmäisenä keynote-puhujana esiintyi professori Irene Sheridan Munsterin teknillisestä yliopistosta (MTU) Irlannista. Puheenvuoro käsitteli elinikäistä oppimista: ”Cooperating with employers to recognise and support lifelong learning – the challenge for Universities”.

Irene Sheridan on Munsterin teknillisen yliopiston (MTU:n) laajennetun kampuksen perustaja ja johtaja sekä yliopiston Enterprise Engagement and Experiential Learning -tutkimusryhmän johtaja.

Yliopettaja ja koulutuksen kehittämisen asiantuntija Taru Konst Turun ammattikorkeakoulusta käsitteli keynote-puheessaan puolestaan kestävän korkeakoulun ja korkeakoulupedagogiikan problematiikkaa.

Konstilla on pitkäaikainen kokemus opetuksen ja erityisesti innovaatiopedagogiikan kehittämisestä sekä tutkimuksesta. Hänen uusimpia julkaisujaan on teos ”Kestävä kehitys korkeakoulutuksessa”.

Korkeakoulupedagogiikka muutoksessa

Tapahtuman erityisena teemana ollut ”korkeakoulupedagogiikka 2030” konkretisoitui kahden päivän aikana kuullussa noin 130 esityksessä.

– Ajankohtaiset tulevaisuuden kysymykset näkyvät abstraktien teemoissa. Ympäristön, työelämän ja koulutuspolitiikan muutokset näkyvät korkeakoulujen toiminnassa. Opiskelijamäärät ovat lisääntyneet. Opiskelijoiden koulutus- ja työkokemustausta on monipuolistunut. Korkeakouluissa toteutettavalle tutkimukselle asetetaan eri tahoilla monenlaisia tavoitteita, alleviivaa Jari Laukia, joka  on ollut kokoamassa Pedaforumin abstrakteja yhdeksi julkaisuksi.

Julkaisuun Pedaforum 2022 – korkeakoulupedagogiikan päivät on koottu yhteen abstraktit kaikista seminaarin esityksiin liittyvistä abstrakteista. Laukia luonnehtii julkaisun olevan elävä ja monipuolinen yhteenveto tulevaisuuteen katsovista korkeakoulupedagogiikan tutkimuksista.

Vaikuttavien keynote-puheenvuorojen ja sessioiden lisäksi päiviin sisältyi mm. tutustumista Haaga-Helian LAB-ympäristöihin. Ensimmäinen tapahtumapäivä huipentui myös iltajuhlaan, joka järjestettiin Pikku-Finlandiassa.

Pedaforum järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1996. Seuraavan kerran seminaari järjestetään Tampereella syksyllä 2023. Päivien nimi on silloin Korkeakoulupedagogiikan päivät.

Lue lisää Pedaforumista: pedaforum.fi