Opiskelijat kehittivät uusia toimintatapoja Sofigatelle

Experience design -koulutuskokonaisuudessa kehitettiin oikeiden asiakkaiden haasteita palvelumuotoilua hyödyntäen.

Kuvituskuva
Uutinen

Body

Haaga-Helian Porvoon kampuksella toteutettiin kevätlukukaudella 30 op:n laajuinen Experience design -koulutuskokonaisuus. Mukana oli viisi vastuuopettajaa ja opiskelijoita Porvoon, Haagan, Vierumäen ja Pasilan kampuksilta. Kurssilla kehitettiin oikeiden asiakkaiden haasteita palvelumuotoilua hyödyntäen.

Yksi mukana olleista yrityksistä oli Haaga-Helian partneriyritys Sofigate, joka tarjoaa asiakasyrityksilleen johtamis-, kehittämis- ja teknologiapalveluita liiketoiminnan tueksi ja kasvattamiseksi.

Neljän opiskelijan ryhmä sai tehtäväkseen kehittää Sofigaten Competence Pool -nimistä konseptia. Siinä Sofigate tarjoaa asiakkailleen liiketoimintateknologian kehittämisen ja johtamisen osaajia. Jos asiakkaalla on esimerkiksi useita projekteja menossa, ei välttämättä ole järkevää rekrytoida yritykseen monia tämän alueen osaajia, vaan hankkia osaava ja tehokas projektipäällikkö hankkeen ajaksi yrityksen ulkopuolelta.

— Haaste tiimille oli aika kova. He lähtivät tutkimaan ja analysoimaan meidän tähtituotetta, sanoo Sofigaten projektiliiketoimintaa johtava Sanna Suomela.

Säännöllinen sparraus oli tärkeää

Sofigaten Senior Advisor Kirsikka Pohjala kertoo, että alusta alkaen oli selvää, että Sofigaten ja opiskelijoiden etätapaamiset olisivat säännöllistä. 

— Haastoimme opiskelijoita, mutta opiskelijatkin haastoivat meitä, hän sanoo.

Suomelan ja Pohjalan mukaan oli vain eduksi, että opiskelijat tulivat liiketoimintateknologia-alan ulkopuolelta. Sofigate ei odottanut valmiita vastauksia, vaan tärkeintä oli se, minkälaisia ajatusprosesseja opiskelijat saivat heissä heräämään.

— Opiskelijat kiteyttivät erinomaisesti sellaisia asioita, joita me pidämme itsestään selvinä, sanoo Suomela. 

Opiskelijat pääsivät haastattelemaan sekä Sofigaten asiakkaita että työntekijöitä. Palvelumuotoilun avulla selvitettiin, miten asiakkaat ja omat työntekijät kokevat Competence Pool -palvelun. Opiskelijat tekivät omasta aloitteestaan myös kilpailijareferenssianalyysiä.

Kurssi sopii kehittämisestä kiinnostuneille

Hospitality management -opiskelija Elizaveta Niutasen mukaan kurssi oli hänelle yksi opiskelun huippukokemuksista tähän mennessä. 

Hän kertoo, että alussa ryhmä satsasi paljon siihen, että Sofigaten toimintaperiaate tuli heille tutuksi. Monet termit ja yrityksen sisäinen kieli tuntuivat aluksi vierailta. Opiskelijaryhmä teki myös tietoisen päätöksen, että jokainen hankkeeseen liittyvä työtehtävä olisi innostava.

Niutasen mielestä Experience design -koulutuskokonaisuus on erityisen hyödyllinen sellaisille opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet kehittämiseen liittyvistä työtehtävistä.  

Lopputuotteena jatkuvan keskustelun -templaatti ja käsikirja

Opiskelijat löysivät yhdeksi kehitettäväksi kohteeksi Sofigaten arvoihin dare, care, grow perustuvan dialogiviitekehyksen eli palautteenakin toimivan jatkuvan keskustelun. Opiskelijat kehittivät myös käsikirjan, johon he olivat koostaneet kehittämishankkeen opit.  Sofigate aikoo hyödyntää opiskelijoiden työn tuloksia laajasti.

Suomela ja Pohjala korostavat, että yhteistyössä luottamus oli todella tärkeää. Siitä syntyy turvallinen ilmapiiri. Pohjala käyttää sanontaa ”saada yhteistyö rokkaamaan”. Nyt siinä todella onnistuttiin.