MediaGurun tiedotustilaisuus herätti laajaa kiinnostusta
MediaGurun helmikuussa järjestämä tiedotustilaisuus herätti kiinnostusta alan ihmisten keskuudessa. Tilaisuuden paneelikeskustelussa nousi esiin, että tarve mediasuunnittelun sekä mediaostamisen ja -myynnin ymmärrykselle on alalla ilmeinen.
Body
MediaGuru järjesti maanantaina 12.2.2024 ensimmäisen virallisen tiedotustilaisuutensa, jossa toteutuksen takana oleva tiimi avasi suunnitelmiaan tulevasta koulutuskokonaisuudesta ja sen ympärille rakennettavista sertifioinneista.
Toteutuksen tavoitteena on kehittää mediastrategiaan ja -suunnitteluun liittyvää asiantuntijuutta. Kyseessä on Suomen ensimmäinen media-alaa laajasti kouluttava uniikki kokonaisuus. Tilaisuus keräsi paikalle lähes seitsemänkymmentä aiheesta kiinnostunutta kuulijaa.
MediaGurun projektipäällikkö Petteri Saloranta ja tilaisuudessa puhuneet tiimiläiset Sari Haavisto ja Minna Lindqvist kertoivat olevansa tyytyväisiä tilaisuuden saamaan vastaanottoon. Etenkin tilaisuudessa käyty paneelikeskustelu herätti heidän mukaansa yleisön kiinnostuksen tulevaa koulutuskokonaisuutta ja sertifiointeja kohtaan.
Paneelikeskusteluun osallistuivat MediaGurun ohjausryhmästä Outdoor Finlandin varapuheenjohtaja ja JCDecaux Finlandin toimitusjohtaja Elina Valtia, Radiomedian tutkimus- ja kehittämispäällikkö Riina Aho, Screenforce Finlandin toiminnanjohtaja Anna Lujanen sekä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kehityspäällikkö Tarja Autio.
Paneelikeskustelussa nousi esiin, että tarve mediasuunnittelun ja -ostamisen sekä myymisen ymmärrykselle on ilmeinen. Myös siihen liittyvä osaaminen on tärkeää saada jalkautettua niin uraansa aloittelevien kuin alalla jo toimivien tekijöiden pariin. Taustatutkimuksen perusteella alalla on henkilöitä, jotka haluavat päivittää ja todentaa mediamatematiikan osaamistaan.
Jotain muuttuu, jotain pysyy ennallaan
Tilaisuudessa käyty paneelikeskustelu ja tilaisuuden jälkeen saatu palaute osoittavat media-alan olevan dynaamisessa tilassa. Siihen vaikuttavat muun muassa teknologian kehitys, GDPR, tietosuoja ja keskustelut bränditurvallisesta mediaympäristöstä. Alan toimijoiden on kyettävä navigoimaan entistä monimutkaisemmissa toimintaympäristöissä, mikä vaatii jatkuvaa oppimista.
Muutoksista huolimatta liikkuvan kuvan moduulista vastaava Sari Haavisto kertoo monen asian pysyvän myös ennallaan. Esimerkkeinään hän mainitsee alan terminologian sekä osan median ostamiseen ja myymiseen liittyvistä tekijöistä. Myös median käyttö on yhä monipuolista suomalaisten keskuudessa.
Haaviston mukaan Suomesta kuitenkin puuttuu mediasuunnittelun koulutus, joka keskittyy kotimaassa toimiviin keskeisiin mediaryhmiin. MediaGuru vastaa tähän.
Tilaisuudessa käsiteltiin myös suomalaisten kulutustottumuksia. Tilastot kertovat, että suomalaiset viettävät edelleen televisioruudun äärellä jopa 3,5 tuntia päivässä ja televisio tavoittaa lähes 80 % väestöstä viikoittain. Myös radiolla menee edelleen vahvasti, sillä se tavoittaa viikoittain jopa 4,3 miljoonaa suomalaista vuoden ympäri.
Samaan aikaan on perusteltua väittää, että Suomi on edelleen lukijakansaa. Miljoonat suomalaiset tilaavat ja lukevat yhä sanoma- ja aikakauslehtiä joko diginä tai painettuna. Ulkomainonnalla puolestaan tavoitetaan viikoittain lähes kaikki suomalaiset.
Vahvistetaan toimialaa yhdessä
MediaGurun ohjausryhmän puheenjohtaja Tarja Aution mukaan MediaGuru haluaa nostaa kotimaiset mediainvestoinnit markkinoinnin keskiöön rakentamalla Suomeen täysin riippumattoman koulutuskokonaisuuden ja sertifioinnit, jotka on jaettu eri mediaryhmiin. Sisältö luodaan vastaamaan alan tuoreinta tietotaitoa sekä vahvaa pedagogista osaamista.
— Haluamme parantaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa sekä kasvattaa kotimaista osaamista mediainvestointien osalta vastaamaan työelämän tarpeita. Haluamme osallistaa ja kutsua iteroivaan toteutukseen kaikki markkinointitoimialan toimijat ja pitää yllä jatkuvaa vuoropuhelua, hän toteaa.
MediaGurun toiminta perustuu avoimuuteen ja objektiivisuuteen, jossa jokainen mediaryhmä on tasa-arvoisessa asemassa. Sen maksuton koulutuskokonaisuus ja sertifikaatit käsittävät kaikki keskeiset mediaryhmät: televisio ja video, audio ja radio, uutis- ja aikakausmedia, ulkomainonta (OOH ja DOOH), digimedia ja -kanavat, holistinen mediasuunnittelu eli intermediataso sekä eettinen ja vastuullinen mediasuunnittelu.
MediaGurun yhteistyökumppaneina ovat Suomen suurimpien eri mediaryhmien kattojärjestöt. Toteutuksessa ja ohjausryhmässä ovat mukana Aikakausmedia, MediaAuditFinland, Outdoor Finland, RadioMedia sekä Screenforce Finland. MediaGuru-hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Hämeen ELY-keskus ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.